Stiftelsen Håll Sverige Rent

Nu laddar Sveriges fjärdeklassare upp för Batterijakten 2017

Pressmeddelande   •   Feb 01, 2017 08:29 CET

Idag går startskottet för Batterijakten 2017 - Sveriges största tävling och informationskampanj om återvinning för fjärdeklassare. Tävlingen är ett initiativ för att öka miljömedvetenheten hos barn och pågår mellan den 1 februari och den 5 april. Förutom äran får den vinnande klassen 50 000 kr till klasskassan och en exklusiv träff med Batterijaktens frontfigurer - den omåttligt populära YouTube-gruppen IJustWantToBeCool.

Under de tre år som tävlingen anordnats har fler än 100 000 elever samlat in drygt 750 ton batterier som återvunnits över hela Sverige. De deltagande eleverna har varje år återvunnit närmare 10 procent av alla batterier som återvinns under ett helt år.

Nytt tävlingskoncept. Nytt för i år är att tävlingen är uppdelad i tre deltävlingar; en utbildningsdel, en kreativ del och en insamlingsdel. Det gäller för klasserna att samla in så många poäng som möjligt i varje delmoment.

–I år är Batterijakten bättre än någonsin. Vi har gjort om stora delar av tävlingen för att göra det enklare, mer inkluderande för alla och inte lägga lika stor vikt vid mängden insamlande batterier, säger Johanna Ragnartz, VD på Håll Sverige Rent. Tack vare den nya tävlingsmodellen är förväntan att den totala miljönyttan blir större än tidigare. Årets upplaga inkluderar fler priser än någonsin och vi arbetar för att sporra elevernas kreativitet och engagemang för återvinning, fortsätter Johanna Ragnartz.

Förra året vann klass 4–5 på Guteskolan från Visby, Gotland Batterijakten. De samlade in otroliga 205 kilo batterier per elev och totalt samlade klassen in hela 3,3 ton batterier. Klass 4 på Alla Nationers Fria slog volymrekord och totalt samlade klassen in 4,2 ton batterier, 166 kilo batterier per elev.

En lista på samtliga vinnare 2016 i respektive län återfinns nedan.

För mer information, vänligen kontakta:
Sabina Schött, presskontakt Batterijakten
Tel: 0764–191239
E-post: sabina@batterijakten.se

Pressbilder finns för nedladdning via http://bit.ly/2kbtoTS

Om Batterijakten
Batterijakten är en informationskampanj och tävling för alla fjärdeklassare med syfte att tidigt göra barn medvetna om vikten av att återvinna batterier för att bli mer resurssmarta och bidra till en hållbar utveckling. I dag är det 35 procent av alla batterier som inte återvinns, de ligger kvar i våra hem, slängs eller hamnar som skräp i naturen.

Batterijakten pågår mellan den 1 februari och den 5 april 2017 och tävlingen går ut på att Sveriges fjärdeklassare ska samla så många poäng som möjligt i olika deltävlingar. Initiativtagare till Batterijakten är Håll Sverige Rent, VARTA Batterier och Clas Ohlson, som gemensamt vill verka för att fler batterier återvinns i Sverige. Mer information om Batterijakten och det nya tävlingskonceptet återfinns på www.batterijakten.se

Samtliga länsvinnare 2016

Län Klass Skola Stad Kg/elev Kg/klass
Blekinge län Klass 4B Musikugglan Karlskrona 41,12 kg/elev 987 kg/klass
Dalarnas län Klass 4A Halvars skolan Borlänge 105,2 kilo/elev 2100 kg/klass
Gotlands län Klass 4-5 Guteskolan Visby 205,5 kg/elev 3300 kg/klass
Gävleborgs län Klass 4E Enångers skolan Engånger 54,7 kilo/elev 711 kg/klass
Hallands län Klass 4a Trönningeskolan Halmstad 46,2 kg/elev 970 kg/klass
Jämtlands län Klass 4C Bredgårdsskolan Strömsund 34 kg/elev 713 kg/klass
Jönköpings län Klass 4 Landsbro skolan Landsbro 32,9 kg/elev 526 kg/klass
Kalmar län Klass 4 Regnbågens Montessoriskolan Alvesta 41 kg/elev 534 kg/klass
Kronobergs län Klass 4 Hjortsbergaskolan Alvesta 55,2 kg/elev 497 kg/klass
Norrbottens län Klass 4K Triangelskolan Kiruna 83,6 kg/elev 1900 kg/klass
Skåne län Klass 4 Lindesborgsskolan Tomelilla 102,6 kg/elev 2400 kg/klass
Stockholms län Klass 4 Alla Nationers Fria Skola Stockholm 166 kg/elev 4200 kg/klass
Södermanlands län Klass 4D Dansutskolan Gnesta 35,5 kg/elev 675 kg/klass
Uppsala län Klass 4B Liljeforsskolan Uppsala 62,3 kg/elev 1300 kg/klass
Värmlands län Klass 4 Långseruds friskolan Långserud 33,4 kg/elev 334 kg/klass
Västerbottens län Klass 4 Grön Moröskolan Skellefteå 22,4 kg/elev 404 kg/klass
Västernorrlands län Klass 4A Ängetskolan Örnsköldsvik 21,7 kg/elev 435 kg/klass
Västermanlands län Klass 4A Tillbergaskolan Västerås 48 kg/elev 815 kg/klass
Västra Götalands län Klass 4AB Gudhemsskolan Gudhem 145 kg/elev 3800 kg/klass
Örebro län Klass 4B Klockarhagsskolan Hällefors 30 kg/elev 541 kg/klass
Östergötlands län Klass 4A Navestadsskolan Norrköping 20,8 kg/elev 396 kg/klass

Skräpet finns överallt – i staden, i naturen och i havet. Håll Sverige Rent arbetar för att förebygga och motverka nedskräpningen. Vi samlar kunskap, driver opinion och tar fram konkreta verktyg och lösningar för att stoppa skräpet.

Håll Sverige Rent är en ideell obunden stiftelse. Vi har 90-konto och är därmed en del av Svensk insamlingskontroll.