Svenska Minnesförbundet

Nu laddar vi för SM i Minne 2010

Pressmeddelande   •   Sep 14, 2010 19:07 CEST

Då var det dags igen för Sveriges främsta minnen att samlas och se vem som minns mest. Tävlingen avgörs på Bok & Bibliotek den 25-26 september i Göteborg. SM i Minne är en del av Swedish Memory Open, som arrangeras samtidigt och där i år tre av världens tio bästa minnen kommer att delta. Under 23-24 september kommer dessutom en mängd aktiviteter med anknytning till minne att arrangeras i monter E01:28 på Bok & Bibliotek - bl a Guinness rekordförsök, demonstrationer av olika tävlingsgrenar och möjligheter att testa den egna kapaciteten. Se exempel på programpunkter längre fram i pressreleasen och i mässans programkatalog. Välkomna!

SM i Minne och Swedish Memory Open
Minnestävlingarna arrangeras i år för andra gången.

- Svenska Minnesförbundet är mycket glada över att ännu en gång kunna arrangera SM i Minne och Swedish Memory Open. Denna gång inne på mässan Bok & Bibliotek. Det är en fantastisk miljö och kopplingen mellan minne och böcker är solklar, säger en nöjd Idriz ”Minnet” Zogaj, ordförande i Svenska Minnesförbundet och arrangör för tävlingen.

Efter SM i Minne 2009 hörde flera potentiella deltagare av sig till Minnesförbundet för att anmäla sig till nästa tävling och några har vid olika träningstillfällen uppvisat mycket goda resultat. Detta gör att årets SM i Minne kommer att bli en tuff match för Mattias Ribbing, regerande svensk mästare. Mattias är dock den klart mest rutinerade svenske deltagaren och formkurvan pekar tydligt uppåt.

Till årets SM i Minne har deltagare från Skåne, Stockholm, Eskilstuna, Göteborg, Växjö och Falkenberg anmält sig.

Till årets Swedish Memory Open kommer flera av världens bästa minnesatleter och förutom Sverige finns det deltagare registrerade från Norge, Danmark, Tyskland, England, Grekland, Slovenien och Ukraina.

Tävlingen
Deltagarna tävlar i tio olika grenar och det finns stora likheter med friidrottens tiokamp. Exempel på grenar är ord, binära tal, ansikten kopplade till namn, fiktiva historiska årtal, abstrakta bilder, tre olika grenar med siffror och två olika grenar med spelkort. Siffer- och spelkortsgrenarna innehåller båda en medeldistansgren och en sprintergren. Några grenar har en bestämd tid för memorering men det finns även de där man ska memorera informationen så fort som möjligt. Tävlingens specifika sammansättning syftar till att träna hjärnans alla delar.

Det är en stor utmaning att hålla en minnestävling som kräver absolut tystnad i en så stökig miljö som en bokmässa. Därför har ett tyst rum konstruerats i form av en stor glasbur där deltagarna kommer att sitta under tävlingen. Samtidigt kan intresserade följa tävlingen live från utsidan.

- Om vi ska uppnå visionen med att få minnesträning till en folksport måste en bredare publik förstå hur det går till och att alla kan lära sig själva. Det här blir ett bra tillfälle att få kontakt med många och vi hoppas på ett stort intresse, säger Idriz Zogaj.

Några minnesvärda tillfällen 23-26 september:

• SM i Minne/Swedish Memory Open
    Llördag - söndag hela dagarna.

• Guinness världsrekordförsök
    Torsdag 17.00, fredag 10.15 och 16.00

• Den levande kartan – Fråga Idriz, som har memorerat alla montrar på Bok & Bibliotek
    Torsdag 10.00

• Minnestävling i realtid via internet med minnesatleter från hela världen
    Torsdag 14.00

• Ett år som Sveriges bästa minne – Mattias Ribbing berättar

• Fredag 14.45

• Minnesdemonstrationer – spelkort, ansikten/namn, binära tal etc
    Löpande under torsdagen och fredagen samt vid förfrågan.

Se www.minnesforbundet.se

För mer information, v.v. kontakta:

Idriz "Minnet" Zogaj
Ordförande, Svenska Minnesförbundet
Mobil +46 (0) 734 32 00 10
Idriz@minnesforbundet.se
www.zogaj.se

Birgitta Plyhm
PR- och Pressansvarig, SM i Minne
Mobil +46 (0) 707 77 12 90
birgitta@plyhm.se
www.plyhm.se

Bakgrundsinformation
Svenska Minnesförbundet bildades 2008 och är registrerat hos World Memory Sports Council (WMSC). Minnesförbundets främsta uppgift är att främja och sprida minnessporten i Sverige. Detta görs genom att anordna tävlingar, som SM i Minne, och genom att synas i media och på andra sätt sprida och informera om denna mentala sport. Alla oavsett ålder är välkomna att vara medlemmar i Svenska Minnesförbundet.

Att tävla i minne har funnits som sport sedan 1991 då Tony Buzan och Raymond Keene arrangerade ett första VM i London. Vann gjorde Dominic O'Brian som sedan gjort om bedriften sju gånger. Sverige har varit representerat i VM sedan 2004 genom Idriz ”Minnet” Zogaj. Historiens första SM i Minne arrangerades 2009 i Göteborg och vanns av Mattias Ribbing.

Svenska Minnesförbundet har på kort tid blivit ett begrepp och har fått stort medialt utrymme. Idag är ”Att tävla i minne” något många känner till. Att det finns ett landslag i minne och att det arrangeras just SM är också relativt känt och mycket uppskattat.

Svenska Minnesförbundet följer de regler och förordningar som WMSC har satt upp och ”Sportsmanship” samt en välkomnande, vänlig attityd är nyckelbegrepp. Alla ska erbjudas möjlighet att prova på och utvecklas i denna nya men viktiga sport.

Förutom att arrangera Svenska Mästerskapen 2009 var den främsta framgången för Svenska Minnesförbundet 2009 att placera Sverige som den femte bästa nationen i världen i VM i London november 2009. Vi siktar dock högre och SM i Minne är nyckeln till framgång. Det är där nya svenska förmågor får visa vad de kan och hämta inspiration till framtida internationella tävlingar – som VM, som i år äger rum i Kina i början av december.

För att locka en internationell tävlingsskara med världens bästa minnen är SM i Minne en del i Swedish Memory Open. De svenska deltagarna kan alltså vinna både Swedish Memory Open och SM i Minne medan de internationella enbart kan vinna Swedish Memory Open.

www.minnesforbundet.se
www.worldmemorysportscouncil.com