Destination Kalmar

Nu läggs första stenen i Kalmar Grand Prix gyllene målgång

Pressmeddelande   •   Aug 01, 2012 14:36 CEST

På söndag genomförs Kalmar Grand Prix för andra gången. Men redan imorgon torsdag uppmärksammas elitcykelloppet på Larmtorget. Då intervjuas förra årets vinnare Christian Bertilsson, Team Cykelcity, på Larmtorgets scen. Därefter får vi se hans segerplakett ta plats i Larmtorgets stenbeläggning. Om några år kommer Kalmar Grand Prix att ha en gyllene målgång.

Tid: Torsdagen den 2 augusti kl. 19:00, i samband med Musik på Larmtorget.
Plats: Larmtorgets scen, Kalmar

Om Kalmar Grand Prix
Elitcykelloppet Kalmar Grand Prix är ett stadslopp som går mitt i centrala Kalmar. Stadslopp är en av de hårdaste tävlingsformerna för cyklister och slutar ofta med blödande knän eller ömmande armbågar. I Kalmar tävlar Sveriges cykelelit och även internationella cykelklubbar börjar få upp ögonen för tävlingen.

Om några år kommer Kalmar Grand Prix att ha en gyllene målgång. Varje år föräras vinnaren med en bronsplatta, som läggs in i den stenbelagda ytan vid Larmtorget där cyklisterna går i mål. Bronsplattan är formgiven av Kalmardesignern Jangir Maddadi.

Mer information:
Jan Hammarkvist, tel: 0703-54 53 30

Destination Kalmar ska i samverkan med näringslivet utveckla, profilera och marknadsföra Kalmar som besöksmål. Bolaget ska även samordna och utveckla evenemangsutbudet i Kalmar, driva turistbyrå- och gästhamnsverksamhet samt i samverkan med Statens fastighetsverk ansvara för verksamheten på Kalmar Slott.