Nigabs pressrum

Nu lanserar Nigab ännu ett vin från mästaren av terroir - Gunter Künstler från Weingut Künstler i Rheingau.

Pressmeddelande   •   Jun 23, 2011 09:22 CEST

Familjen Künstler har en mycket lång historia som vinodlare, och har producerat vin i Mähren (i nuvarande Tjeckien) sedan 1600-talet. Den moderna historien började dock med att Franz Künstler efter andra världskrigets slut tvingades att flytta till Tyskland. Efter att ha skaffat sig en formell utbildning i oenologi började han arbeta hos olika vinodlare i Rheingau. År 1965 fick han tillgång till egna vingårdar och började bygga upp Weingut Franz Künstler, som idag rankas som en av de allra bästa producenterna i Tyskland. Idag är Franz son, Gunter Künstler ansvarig vinmakare.

Künstler Hochheimer Stielweg ”Alte Reben” Riesling trocken 2009

Druvorna till Stielweg Riesling ”Alte Reben” skördas från ett av de brantaste vingårdslägena av Hochheim, som ligger precis bakom den gamla stadsdelen Hochheim. Jordmånen här kännetecknas av lera med inslag av kalk. Gamla vinstockar med en snittålder på ca 55 år. Skörden ger således små druvor med massor av extrakt.

Ett ungt, kraftfullt vin med frisk läskande syra, toner av persika, aprikos och gula äpplen. Begynnande mineraltoner. Stor lagringspotential.

Art nr 90353-01
169 kronor
Lansering 1 augusti

För mer information:
Heléne Hjort
PR – Vin
0739-380 380
helene@nigab.se

Nigab är en av de största leverantörerna av vin och sprit till den svenska marknaden samt inom nordisk Duty Free/Travel Retail. Nigab grundades 1982 och har två kontor, i Stockholm och Göteborg med totalt 25 medarbetare. Med en stark försäljnings- och marknadsorganisation distribuerar Nigab många välkända vin- och spritprodukter. Nigab hör till Hans Just Group A/S som har väl etablerade företag i vin- och spritbranschen i samtliga nordiska länder.