Storbildsbolaget

Nu lanserar vi en 100% PVC-fri lösning för fordonsprofilering

Pressmeddelande   •   Feb 20, 2013 10:17 CET

Nu lanserar FlexAd tillsammans med Storbildsbolaget en helt miljövänlig lösning för fordonsprofilering.

Till skillnad från den vanliga traditionella klistrade fordonsdekoren så består FlexAds system av en patenterad ramprofil av plast som monteras mot skåpsidan på t.ex en lastbil. I ramen monteras  sedan en vinylduk med valfritt tryck/budskap.Med några enkla handgrepp skiftar du budskap snabbt och enkelt, och inom vilken tidsram du själv bestämmer dig för.  Med FlexAd unika system så kan du även byta och återanvända samma budskap flera gånger. Fördelen är att du som konsument kan använda dina ytor som du vill.
Köpenhamns kommun har profilerat 36 st av sina sopbilar med utbytbara budskap. Dessa fordon trafikerar huvudstadens gator 6 dagar i veckan och budskapen byts ett antal gånger per år.
Köpenhamns kommun har som policy att inte använda någon form av PVC i sina exponeringsprodukter.I detta projekt bestod utmaningen av att tillverka ett reklambudskap  som var tillverkat av ett miljövänligt och återvinningsbart material.
Traditionellt trycker man på en vinylduk innehållande PVC och alla infästningsdetaljer innehåller även de PVC. FlexAd tillsammans med Storbildsbolaget har tagit fram en duk som är helt PVC fri med tillhörande kantprofil av återvunnen PET-plast, samt lät tillverka en ramskena helt fri från PVC.I och med detta så har man lyckats ta fram en PVC fri produkt som också är återvinningsbar. Detta i kombination med att Storbildsbolaget är en levernatör miljöcertifierad enligt ISO 14001
-Att en kommun som Köpenhamn sätter upp så höga miljökrav är högst intressant och ligger väl i tiden, vi hoppas att fler också får upp ögonen för vad man använder för material idag.- Vi ser sedan en tid tillbaka en större och större efterfrågan på miljövänliga och återvinningsbara produkter.Att FlexAd tillsammans med Storbildsbolaget tagit fram en produkt som motsvarar dessa krav ser vi som ett stort steg för våra kunder och marknad, men framför allt för miljön, säger Kalle Petersson, Sales & Market Director.

Om FlexAd

FlexAd med säte i Växjö startade sin verksamhet 2010 på den svenska marknaden. Det är ett helägt dotterbolag till danska Flexsign A/S.Verksamheten består av tillverkning, leverans och montering av sitt egna pateneterade system för snabb och enkel utbytbar reklam på fordon. I Sverige och Danmark rullar 1000-tals fordon med det unika systemet och kunderna återfinns inom företag med egna distributionsfordon, kommuner, landsting m.fl.Systemet är även användbart på fasader, skyltfönster m.m. och verksamheten bedrivs över hela Sverige.
Mer information: www.flexad.se

Om Storbildsbolaget

Storbildsbolaget har arbetat med visuell kommunikation sedan 1993. Företaget har en bred kunksap när det gäller utomhusreklam och bilder i stora format.
Produktionen ligger i Helsingborg i Södra Sverige och man verkar över hela Norden Storbildsbolaget ligger i framkant när det gäller miljö och modern teknik. Under flera år har vi målmedvetet arbetat för en miljövänligare produktion. Vi strävar efter att kunna erbjuda fler material med minimal påverkan på miljö och som är förbränningsbara eller som kan materialåtervinnas. Vi är certifierade för både kvalité och miljö enligt ISO 9001 resp. 14001.Att ta hänsyn till vår miljö ser vi som en naturlig del av verksamheten
Mer information www.storbildsbolaget.se

1993 startades Hälsingborgs handelshus skylt och profil AB av Jonas Hellke. Företaget vände sig till lokala butiker och erbjöd skyltar av olika slag. Att kunna leverera helhetslösningar med hög kvalitet var fokus redan då.

Efter några år såg Jonas potentialen inom segmentet digitalt tryckta storformatsbilder och investerade i en digital InkJet skrivare. Då många företag inte själva hade möjligheten att skapa digitala original erbjöds även denna tjänsten. Efterfrågan ökade konstant och fokus på skyltproduktion minskade.
2002 bytte företaget namn till Storbildsbolaget samtidigt som företaget flyttade till nya lokaler. Den första storformatsprintern med en printbredd på 5 meter införskaffades. Storbildsbolaget inriktade sig att enbart jobba med digitala bilder. Detta visade sig vara en riktig satsning. Efterfrågan ökade enormt och på ett år ökade omsättningen från 7 miljoner till 12 miljoner. Ytterligare utbyggnad av produktionen och investeringar och fler personer anställdes.
Jonas insåg tidigt att genom att jobba med miljön och vara miljömedveten skulle vara avgörande för framtiden. 2008 påbörjades kvalitetsarbetet som ledde till certifiering 2009 enligt ISO 14001 för miljö och ISO 9001 för kvalitet.
Idag är personalstyrkan 18 personer. Lokalerna har byggts ut ytterligare och nya investeringar har ersatt och/eller kompletterat gamla skrivare. Gammal teknik har ersatts med ny modern, mer miljövänlig. Fokus är fortfarande att erbjuda helhetslösningar och produkter utifrån kundens perspektiv.

Läs mer på www.storbildsbolaget.se