Supermanprojektet

Nu lanserar vi Nationella dagen för allas lika värde.

Pressmeddelande   •   Maj 27, 2016 10:28 CEST

Fredagen den 10 juni blir dagen utan men.

Tidigare i maj lanserade föreningen Supermanprojektet den nationella kampanjen INGA MEN. Kampanjen går ut på att ett nytänkande sätt öppna upp för tydligare värderingar genom utmaningen att inte använda ordet MEN under en hel dag för att på så sätt avslöja vardagliga lögner. “Jag är inte homofob, men jag vill inte min son ska bli bög”, är ett tydligt exempel på lögnen som vi vill belysa genom att ta bort ordet: men, förklarar Andreas Jonsson, ordförande i föreningen Supermanprojektet som står bakom kampanjen.

“Ikväll festar vi utan men”
Fredagen den 10 juni uppmanar vi till lokala events över hela landet där man på olika kreativa sätt uppmärksammar allas lika värde - utan ett efterföljande men. När man uttalar kampanjen så kan man förväxla ordet men med män, något jag personligen tycker att är lite skojigt att spinna vidare på, berättar Andreas. Jag vill se rubriken “ikväll festar vi utan men” spridas. Att lyfta ett tungt ämne genom en ganska enkel ordvits, leder förhoppningsvis till att fler vågar diskutera ämnet menar han.

Fyllde Sergels Torg
I dagarna släppte föreningen även en kortfilm där vi vill visa att vi tillsammans kan skapa förändring. I filmen ser vi delar av den flashmob vi genomförde för några dagar sedan då vi fyllde plattan med budskapet om “inga men” i jätteformat. Sergels Torg är en plats som alla känner igen och som är förknippad med mycket olika tankar och känslor, en perfekt plats att sprida budskapet om allas lika värde. avslutar Andreas.

Initiativtagare till kampanjen är föreningen Supermanprojektet, en ideell, icke vinstdriven, politiskt och religiöst obunden ungdomsorganisation som arbetar med antidiskrimineringsfrågor gällande ungdomar och unga vuxna i Sverige. Organisationen arbetar aktivt med frågor som rör mobbning, kränkande behandling, självkänsla och HBTQ.