Memo Förlag AB

Nu lanseras Hemliga Klubben-appen i Sverige

Pressmeddelande   •   Jul 13, 2018 11:32 CEST

Appen Hemliga Klubben är ett interaktivt mobilspel med kluriga och spännande deckarfall som riktar sig till familjer och barn i åldrarna cirka 6-12 år. Hemliga Klubben-appen använder sig av utomhuspositionering för att hitta ledtrådar, hemliga koder och misstänkta platser. Till skillnad från andra mobilspel där du rör dig ute får du här, samtidigt som du spanar efter ledtrådar och platser, tänka till och försöka lista ut vem den skyldige kan vara. Under tiden samlar du poäng, stjärnor och troféer.

Deckarfallen kan anpassas utifrån vem som spelar, då det finns tre olika svårighetsnivåer och du kan även lyssna på texter och beskrivningar i appen. Du kan också spela inomhus, men du får mer poäng om du spanar och löser fallen utomhus.

Appen bygger på deckarböckerna om Hemliga Klubben av Susanne MacFie, men alla deckarfall i appen är nya och finns inte i bokform.

– Den digitala satsning vi gör nu är jättespännande. Vi skapar koncept och aktiviteter runt våra böcker för att inspirera barn till att läsa och skriva och för att ge barn och familjer roliga och spännande upplevelser kopplade till böckernas värld. Hemliga Klubben-appen är ett led i detta, säger Susanne MacFie.

Hemliga Klubben-appen finns för iPhone- och Android-mobiler och surfplattor. Appen, som heter Hemliga Klubben, kostar inget att ladda ner från App Store och Google Play och det går att lösa fall utan att betala. Det finns inga annonser eller reklam i spelet.

I appen går det dessutom att läsa och lyssna på böcker och man kan boka deckarkalas om man vill lösa interaktiva deckarfall med kompisarna hemma i trädgården eller i bostadsområdet.

Spelet kommer nu att rullas ut i olika städer i Sverige och i andra länder. Appen finns redan framtagen på svenska, engelska, norska, danska och finska.

Alla illustrationer i spelet är ritade av Roland MacFie, illustratören till Hemliga Klubben-böckerna.

– En och annan karaktär från böckerna lär dyka upp i appen, men man behöver inte ha läst någon Hemliga Klubben-bok innan man ger sig ut och löser deckarfall, men det kan förstärka upplevelsen, säger Roland MacFie.

---------------------------------------------------------------

Memo Stories / Memo Förlag
Appen och spelet är utvecklat av svenska Memo Stories, i samarbete med Rendero. Bakom Memo Stories står företagarna och entreprenörerna Susanne och Roland MacFie. De driver sedan 2004 Memo Förlag. I samband med lanseringen av Hemliga Klubben-appen har de startat varumärket Memo Stories, där de nu samlar sina digitala satsningar och upplevelsekoncept. Memo Stories arbetar utifrån det egna konceptet Move Mystery Mind, en blandning av spänning, klurigheter och rörelse.

Olika bokupplevelsekoncept
Hemliga Klubben-appen baserar sig på deckarböckerna om Hemliga Klubben. Det finns 15 böcker i serien, den första boken i serien släpptes 2010. Författaren Susanne MacFie och illustratören Roland MacFie startade samma år barndeckarvandringar med Hemliga Klubben i deckarna Moa och Måns hemstad Alingsås. 2018 är det nu deckarvandringar för nionde året i rad. 2012 inledde Susanne och Roland ett samarbete med resekoncernen Thomas Cook där de tagit fram specialskrivna deckarfall som barn kunnat lösa på semestern på koncernens Sunwing-hotell. Susanne och Roland har nu förfinat konceptet och tagit fram Hemliga Klubben-appen, som gör det möjligt att lösa deckarfall med en mobil eller läsplatta i vilken stad som helst i världen. I mars 2018 tilldelades Susanne och Roland priset ”Årets Turistföretagare”, som delades ut i samband med Entreprenörsgalan i Alingsås inför 350 gäster.

PRESSKONTAKT OCH INTERVJUFÖRFRÅGNINGAR:
Kontakta Roland MacFie, Memo Stories / Memo Förlag
Tel 0705-730045

MER INFORMATION
Webbsida: memostories.se
Webbsida: susannemacfie.se
Webbsida: vastsverige.com

Högupplösta bilder fria för publicering: memostories.se/pressrum

Memo Förlag - för en positiv läsupplevelse