MobilGirot

Nu lanseras Mobilgirot – det nya moderna och enkla sättet att ta betalt för företag

Pressmeddelande   •   Aug 22, 2017 12:12 CEST

MobilGirot passar alla företag oavsett bransch. Dessutom med flera Plus-tjänster för exempelvis byggbranschen (inbyggd ROT-funktion m m). Betaltjänsten fungerar också utmärkt för föreningar och organisationer som slipper kortterminaler eller Swish och får korrekta bokföringsunderlag. Vi såg att den här marknaden saknade en modern och enkel lösning säger Stefan Thorberg, en av grundarna och VD för Mobilgirot. Samtidigt som kunderna vill kunna välja på flera alternativa betalningssätt (fakturering, kortbetalning, Swish – allt i en lösning).

Varför just för byggföretag?
Företaget bakom MobilGirot, Swedish Mobile Transfer, har samma huvudägare som Inspiration Company som har funnits sedan 1999. Inspiration Company är marknadsledare i Norden av lojalitets- och motivationsprogram. En del av deras verksamhet är att hjälpa kända handelshus och grossister såsom exempelvis Optimera, Dahl, Rexel (med Storel och Selga) m fl. med B2B-kundklubbar till deras företagskunder.

”De har precis den målgruppen som (byggare, el-installatörer, VVS-montörer, plåtslagare, golvläggare, målare m fl.) har detta behov säger Stefan Thorberg. Vi vet att det är svårt att hinna med fakturering och att få betalt. Detta är ett moment som den här målgruppen vill få hjälp med att effektivisera, göra enklare och snabbare.”

Att som förtag kunna ta betalt direkt av sin kund och att ha valfriheten att erbjuda kunden flera betalningsalternativ blev grundfundamentet för att utveckla den digitala betaltjänsten - MobilGirot.

”Efter vårt utvecklingsarbete under 2016 och efter tillsättning av en kompetent extern styrelse samt ledning under 2016/17 lanseras nu MobilGirot brett, säger Stefan Thorberg. Under det fortsatta utvecklingsarbetet och i näradialog med kunder och handelshus har företaget också tagit fram flera inbyggda tjänster anpassade för byggföretag - MobilGirot Plus. Dessa är unika och förstärker tjänsten ännu mer som det självklara valet.

Företaget har för avsikt att under de närmaste åren ta fram flera tjänster kopplade till MobilGirot. Behoven är likartade på fler marknader och en internationell expansion blir långsiktigt en naturlig följd av det som påbörjats.

Regler och lagkrav för finansiella tjänster är en ledstjärna för företaget samtidigt som enkelhet och flexibilitet har varit ledstjärnan för MobilGirots utveckling. Vår ägare och vår styrelse borgar för en kvalitativ styrning som gör att vi känner oss både trygga och säkra. Verksamheten bedrivs utifrån samma riktlinjer som Finansinspektionen ställer som krav på betaltjänstleverantörer.

Swedish Mobile Transfer AB (SMT), är ett Fintech-företag som levererar digitala betaltjänster. Ett av våra varumärken är tjänsten MobilGirot vilket ligger till grund för huvudverksamheten i företaget. Mobilgirot grundades under vårvintern 2016 med idén, att kunna ta betalt direkt och att ha valfriheten med flera betalningsalternativ blev grundfundamentet för att utveckla den digitala betaltjänsten MobilGirot. Tanken bakom betaltjänsten var att den skulle ha inriktning på B2B men också för företagare som har konsumenter som kunder men som inte har den traditionella butiken. Här såg företaget att den här marknaden saknade en modern och enkel lösning. Samtidigt som kunderna vill kunna välja på flera alternativa betalningssätt.

Grundarna till företaget har en lång erfarenhet av företagande inom flera olika branscher och efter några års utveckling påbörjades framtagningen av en finansiell tjänst som verkligen skulle underlätta vardagen för mindre/medelstora tjänste- och serviceföretag. Företaget har för avsikt att under de närmaste åren ta fram flera tjänster och ser en internationell expansion som en naturlig följd av det som påbörjats. Besök oss på webbplatsen