smartclip Nordics

Nu lanseras NME- en nordisk marknadsplats för display

Pressmeddelande   •   Okt 29, 2012 10:50 CET

NME, Nordic Media Exchange, är en publicistplattform som presenterar utbudet av annonser samt hjälper till att optimera försäljningen av annonsutrymme. En sådan plattform gör det enklare och mer effektivt för annonsörer att köpa annonsutrymme med data som beslutsunderlag för köp av varje specifik visning. NME bidrar även med att skapa en mer konkurrenskraftig marknad där man inte betalar mer än efterfrågan kräver. Det är en oberoende marknadsplats utan mediahustillhörighet som tagits fram av Adconion Media Group i Norden i samarbete med Googles teknikplattform. Nu arbetas det med att etablera en nordisk RTB-baserad marknadsplats.

RTB innebär att publicister kan erbjuda en och samma annonsyta till en helt datoriserad marknad. Det fungerar som en aktion där vem som helst kan buda i realtid på varje enskild visning och den som betalar mest är också den som vinner annonsvisningen. Det är en internetbaserad marknad med realtidsbudgivning där såväl nationella och internationella byråer, trading desks och nätverk kan köpa trafik från svenska premiumsajter med .SE-domäner.

-Initiativet till NME ligger till grund av den rådande bristen av svenskt, kvalitativt RTB-tillgängligt annonsutrymme, säger Mattias Spetz, VD på smartclip Nordics. Tittar man på marknader som är mer mogna, såsom USA och England, så ser vi en stark och tydlig trend där RTB växer kraftigt och tar upp en allt större del av omsättningen, fortsätter han.

-RTB möjliggör för annonsörer att hitta precis rätt mottagare, vid rätt tidpunkt, varje gång. För publicister innebär det samtidigt en möjlighet att vara med och konkurrera om annonsörsbudgetar de annars går miste om. Som nordisk marknadsledare inom RTB är Google stolta att hjälpa annonsörer och publicister att mötas på Adconions nyskapande marknadsplats, Nordic Media Exchange, säger Carl-Johan Tessmar, Strategic Partner Manager för Norden, Google.

-I dagsläget samarbetar vi med ett 50-tal svenska sajter som vi har tillgängliga via RTB. Fortsatt fokus ligger på att växa ytterligare, både på annonsörs- och publicistsidan. Nu när modellen är satt, siktar vi på en betydande expansion där vi kontinuerligt arbetar med att addera fler partners, sajter och format. Målet är att ha 100 sajter och 250 miljoner tillgängliga impressions i Q1, säger Marcus Pousette, affärsutvecklingsansvarig på NME.

Lanseringen av NME arrangerades av Adconion Media Group i Norden i samarbete med Googles teknikplattform. Eventet gästades av flera av de främsta aktörerna från Sveriges ledande mediebyråer samt annons- och responsnätverk som jobbar med RTB idag.

Robin Zieme, Managing Director Adconion Nordic
E-Mail: robin.zieme@adconiondirect.com

Mattias Spetz, Managing Director smartclip
Nordic Tel: +46 (0)70 258 37 07
E-Mail: spetz@smartclip.com

Jonas Rundgren, Business Development Director
E-mail: rundgren@smartclip.com

About Adconion Media Group
Adconion Media Group (www.adconion.com) operates one of the largest multi-channel digital distribution platforms, with a potential reach of 687m unique users monthly across display, video, mobile, social and email. This reach corresponds to more than half the global online population. Dedicated to strong partnerships with agencies and marketers, Adconion provides customized solutions and innovative products designed in-house which are delivered across multiple screens on a single platform. Adconion provides aportfolio of brand and performance solutions for advertisers worldwide. Adconion Media Group wholly owns Adconion Direct, providing performance solutions spanning display, email, mobile and social media; smartclip, the multiscreen video and brand advertising platform; and RedLever, a studio specializing in developing and producing brand-integrated and associated content; Adconion has 26 offices servicing 20 countries around the world. It is a member of the Interactive Advertising Bureau (IAB), is one of the first companies to be IAB certified with its unique Ad Networks & Exchanges Quality Assurance program in the US and is a founding member of IASH Europe.