Liveguide

Nu lanseras nya Liveguide – med 10 miljoner livekanaler

Pressmeddelande   •   Dec 03, 2015 09:50 CET

Det senaste året har utbudet av livesänd video på Internet ökat explosionsartat. Nykomlingar som Meerkat, Periscope och YouTube Gaming har introducerats, medan succén Twitch har växt och breddat sig med Twitch Creative. Svenska fenomenet PewDiePie, med 40 miljoner YouTube fans, pratar nu även om att röra sig in i direktsänt innehåll på allvar.

Stockholmsbaserade startup-företaget Liveguide, med TV4-Gruppen som en av delägarna, har sedan lanseringen 2014 jobbat hårt med att guida tittare genom streamingdjungeln - nu öppnar man för tittare att guida varandra.

“Att titta på livesändningar på nätet har ett socialt lager som skiljer sig enormt från traditionellt TV-tittande. Publiken chattar direkt med varandra och den som sänder programmet vilket gör att de kan vara med och påverka det som händer i realtid. Liveguide 2.0 byggdes med fokus på just detta, viljan att titta tillsammans och påverka sin egen underhållning.”

-Gustav Salomonsson, medgrundare Liveguide

Liveguide 2.0, som uppdateringen heter, är en helt omdesignad Liveguide där man nu kan skapa sin helt egna guide till liveinnehåll i ett utbud på hela 10 miljoner livekanaler. Man kan, utöver att följa sina favoritprogram, också följa sina intresseområden, och därmed fylla sin guide med allt det man älskar att titta på. Nytt för Liveguide 2.0 är även att man kan följa sina vänner, se vad de tittar på och bjuda in varandra för att titta tillsammans.

Liveguide, som finns på App Store för iPhone och iPad, täcker bland annat in sändningar från Ustream, Twitch, Youtube Gaming, Hitbox, Viagame, Bambuser och Azubu - och utbudet breddas ständigt. Företaget var i fjol med i STINGs acceleratorprogram och tidigt i höstas blev TV4-Gruppen delägare i bolaget.

Liveguide är en personlig guide till direktsänd video på nätet, som skapar skräddarsydda

rekommendationer och påminnelser bland miljontals direktsända kanaler. Tjänsten gör det

enkelt för tittare att upptäcka, uppleva och hålla sig uppdaterad med sina favoritsändningar och

för leverantörer att distribuera sina sändningar till en relevant onlinepublik.