Flemingsberg

Nu lockar medicintekniska spetsprojekt utländska investerare till Flemingsberg

Pressmeddelande   •   Feb 08, 2010 13:14 CET

MedTech Investment Day är årets hetaste evenemang inom medicinteknik. Arrangemanget inleds med ett särskilt insatt besök i Flemingsberg där tiotalet investerare möter nya intressanta spetsprojekt inom medicinteknik. Det är främst Karolinska Institutet Science Park och Centrum för teknik i medicin och hälsa vid Kungliga Tekniska högskolan som får chansen att visa upp sina topprankade projekt.

MedTech Investment Day arrangeras den 11 februari på Kistamässan. Redan den 10 februari möter såväl svenska som internationella investerare, samt media, några av Sveriges mest lovande projekt inom medicinteknik i Flemingsberg.

– I Flemingsberg finns en stark satsning på innovationer inom medicinsk teknik. Här finns redan en ledande forskning inom området, inom Karolinska Institutet och KTH men även Karolinska Universitetssjukhuset Huddinge som erbjuder unika möjligheter för kliniska studier, säger Märit Johansson, VD för Karolinska Institutet Science Park.

Under besöket i Flemingsberg deltar också Stockholm Business Region, Invest in Sweden Agency samt media.

– Flemingsbergs dynamiska kunskapsmiljö av spetsforskare, utbildning och företagande erbjuder ett kreativt klimat för nya idéer. Att detta lockar investeringskapital är naturligt och en viktig del av utvecklingen. Vår gemensamma satsning på medicinsk teknik gör hela området intressant för nya företag och internationellt ledande forskare, säger, Tina Karrbom Gustavsson, utvecklingsdirektör i Flemingsberg - From Brains to Business.

Medtech Investment Day arrangeras av Swedish Medtech och det EU-finansierade SMG – Stockholm Medtech Growth.

Vill du i media delta i besöket i Flemingsberg, kontakta: Tina Karrbom Gustavsson, utvecklingsdirektör för Flemingsberg

tina.karrbom@flemingsberg.se
www.flemingsberg.se

Flemingsberg – From Brains to Business rymmer en kraftsamling för Flemingsbergs utveckling. Här finns ledande forskning och utbildning inom Karolinska Institutet, Kungliga Tekniska högskolan, Södertörns Högskola. Idéer växer till nya innovativa företag inom Karolinska Institutet Science Park. Utvecklingen av Flemingsberg sker i linje med ett utvecklingsprogram som tagits fram gemensamt av Stockholms läns landsting, Huddinge kommun och Botkyrka kommun.