Kristdemokraterna, KD

Nu måste regeringen överge sin spritskattesänkarambition

Pressmeddelande   •   Okt 18, 2004 17:01 CEST

- När nu de nordiska länderna tycks enas kring krav på kraftiga höjningar av minimiskatterna på alkohol i EU, måste socialdemokraterna ompröva sin ambition att sänka skatten på sprit. För sänker man spritskatten kan det bli mycket svårt att höja den igen.

Det säger Kristdemokraternas partiledare, Göran Hägglund, i en kommentar till det dokument som de fem nordiska ländernas folkhälsoministrar presenterade på måndagen och som senare ska behandlas på statsministernivå.

- Det är bra att de nordiska folkhälsoministrarna bildat front inom EU för en mer restriktiv alkoholpolitik genom att gemensamt driva kravet på högre minimiskatter på sprit, öl och alkoläsk och att EU inför en minimiskatt på vin. En sådan front har de kristdemokratiska partierna i Norden haft sedan tidigare.

- Det är också bra att man försöker göra något åt de fullständigt horribla införselkvoterna. Men att driva krav av en halvering är alldeles för undfallande.

- De andra ministrarna har uppenbarligen fått den svenska regeringen att inse att boven i dramat är den massiva införseln. Men det krävs mer än en halvering av de skyhöga införselkvoterna för att hejda alkoholfloden. Kristdemokraterna vidhåller kravet på att Sverige ensidigt ska begränsa införseln genom att återgå till de kvoter som gällde när vi blev medlemmar i EU.

- Det är också bra att man nu gemensamt kräver en strategi från EU på alkoholområdet som är baserad på folkhälsohänsyn och inte EU-kommissionens hittillsvarande marknadsfundamentalism. Det har Kristdemokraterna krävt sedan länge.

Göran Hägglund
Partiordförande