Nyhetsbrevet Vi Resenärer

Nu måste tågresenärerna få hjälp av Räddningstjänsten

Pressmeddelande   •   Sep 02, 2010 14:55 CEST

Kontaktledningarna är järnvägens svaga punkt.  Foto: Trafikverket

"Som vanligt på väg till jobbet. Jag köpte ett nytt 30-dagarskort så det fick bli avgång från Västerhaninge Station 07.21. Tåget var försenat redan vid start så vi kom iväg kl 07.30 och skulle vara på Centralen strax för åtta.  Nåväl, vad gjorde dessa minuter med tanke på vad som skulle komma.

Väl framme vid Årstaberg lämnade vi perrongen i ett av SL:s äldsta tåg. Klockan var 07.50. Tåget stannade en bit bortanför själva plattformen och lokföraren meddelade att tåget var strömlöst. De skulle försöka ordna till saken.

När vi satt där och väntade small det till ordentligt, vagnen skakade, och jag blev rädd för att något allvarligt var på väg att hända. Brand i vagnen, att vi skulle välta. Gnistorna slog till ordentligt utanför fönstret och där låg kontaktledningen fastbränd i mötande rälspar.

Nu blev det ny information i högtalarna. Vi fick på inga villkor lämna vagnarna eftersom man inte hade koll på var det var strömförande och var det var strömlöst. Informationen lät ”det finns 17 000 volt utanför vagnarna.”

Vi satt kvar, samtalen började så smått mellan passagerarna. Mobiltelefonerna kom fram och alla ringde sina jobb eller var det nu var och många fotograferade själva kabelsmältan.

Ny information i högtalarna om vikten av att inte lämna vagnarna. Som tur var, var det gamla vagnar så fönstren gick att öppna.

Klockan segar sig fram, blir snart 08.30. Inget händer mer än att vi fortlöpande får information om att vi inte får lämna vagnarna.

En av SJ:s personal talar med en något bruten svenska samtidigt som hon var förkyld, att hon gjorde alla de telefonsamtal hon kunde för att hjälpa oss att evakuera tågsättet. Plötsligt ropar hon ”en positiv händelse, jag ser en man gåendes på rälsen”. Vi i vagnarna blev glada och skrattade och applåderade. Hon kommer tillbaka flera gånger och meddelar att hon hade blivit uppringd av någon som säger att vi var strömlösa där vi satt. Hennes svar var ”Det behöver du inte tala om för oss, det vet vi. Jag skällde ut honom.”  Fler skratt i vagnarna.

Tiden gick klockan blev 09.00. Nu hade man ordnat med en evakueringsplan som skulle beslutas på högre ort och ett skriftligt besked till damen i högtalaren var att vänta. Flera utrop om att beskedet måste komma.

Ett par damer kunde inte hålla blåsan längre utan två agerade dörrvakter och den tredje satte sig mellan tågvagnar och gjorde det nödvändiga.

Klockan 09.45 kom klartecknet. Vi fick lämna vagnarna. Nödöppnaren fick användas och det var högt ner till banvallen eftersom tåget fanns i en kurva och lutningen förvärrade höjden. Passagerarna hjälpte varandra så gott det gick. Stämningen var hela tiden god och kommunikationen mellan högtalardamerna och vi som lyssnade var god. Vi gick fram efter rälsen och kom så småningom till Årstabergs station igen. Där kom nya fräscha tågsätt och tog oss till Centralen för vidare transport till våra jobb. Framme på kontoret kl 10.30.

Vill skicka en vänlig hälsning till de som hjälpte oss och framför allt till damen med den goda humorn och det lite knarriga humöret, det hjälpte oss fantastiskt."

Marie-Lousie Boström, Västerhaninge,
Nätverket Vi Resenärer

Vi Resenärer konstaterar ännu en gång att Trafikverket inte har erforderlig kompetens för att hantera krissituationer. Ett beslut om evakuering ska inte behöva ta två timmar.  Resenärerna måste ta sig rätten att ringa Räddningstjänsten som måste ges möjlighet att ansvara för evakuering av tåg. Vidare måste varje enskilt fall av nedriven kontaktledning utredas experter. Var det fel på tågets strömavtagare eller brister i elsystemet?  I dag får man bilden av att järnvägens elsystem inte hanteras med den erfarenhet och det kunnande som råder för drift och säkerhet av andra elsystem i vårt samhälle.

Jan-Åke Bosell
Trafikredaktör

Idégruppen Vi Resenärer har i över 15 år bevakat utvecklingen inom kollektivtrafiken med utgångspunkt från konsumentens/resenärens önskemål. Vi har över 15-års erfarenhet bakom oss och har under årens lopp samlat på oss en unik kunskap om att vara konsument inom kollektivtrafiken jämfört med att åka bil. Mer information finns på www.vireser.se