- Nu måste vi få klarhet om vad som förekommit

Pressmeddelande   •   Nov 19, 2010 11:15 CET

Det säger Urban Ahlin, utrikespolitisk talesperson (S) om uppgifterna idag om att dokument på UD visar att man där hade kännedom om den amerikanska ambassadens informationsinhämtning redan 2002 och om den så kallade SDU-enheten. Urban Ahlin kräver nu att dokumenten presenteras för utrikesnämnden vid nästa möte.

– Polis och åklagare måste snarast få alla dokument som rör verksamheten så att man kan fastställa om USA spionerat på svenska medborgare och i vilken omfattning detta i så fall skett, säger han.
– Jag har tidigare sagt att det verkar otroligt att verksamheten pågått under lång tid utan att svenska myndigheter haft kännedom om den. Uppgifterna idag bekräftar det.
När Beatrice Ask förra veckan informerade justitieutskottet lämnade hon ingen information om dokumenten på UD.
– Departementen är en gemensam myndighet och det hade inte krävt någon större ansträngning att kontakta UD för att kontrollera om man där hade några uppgifter. Nu presenteras uppgifterna om att det finns ett dokument om saken på UD via media. Det är ett märkligt förfarande, säger Urban Ahlin.
– Vi måste få klarhet i vad som förekommit och därför kräver jag att alla dokument och annan information som rör verksamheten presenteras för utrikesnämnden vid nästa möte.

Presskontakt: Peder Palmstierna 0706103855