Östgötamat

Nu märks Östgötamat i butikerna

Pressmeddelande   •   Okt 07, 2010 15:58 CEST

Intresset för lokalt producerade livsmedel bara ökar och de finns också i allt högre utsträckning i länets butiker. Problemet är ibland att hitta dem. Boxholms Ost, Kinda Gurka, Kisa Pepparkakor och Östgöta Mjölk känner nog många till. Men de andra, de ännu mindre?

– Östgötamat är en ekonomisk förening, där många av länets producenter är medlemmar, säger Louise Alenbrand, projektledare på Östgötamat. En av våra uppgifter är att informera om den nära maten. Men våra resurser är små.

– Både konsumenter och handlare har ringt och önskat en tydligare märkning av den lokala maten, fortsätter Louise. Några av våra medlemmar har visserligen vår symbol, ”Gaffelblomman”, på sina förpackningar, men det syns ju inte på lite avstånd.

– Nu har vi äntligen resurser för att ta nästa steg. Att ta fram material som gör att kunden får det lite lättare att hitta de lokala alternativen i sin butik. En dörrskylt och så kallade hyllvippor som handlarna kan sätt upp vid ”våra” produkter är några exempel, avslutar Louise.

För ytterligare information, kontakta gärna mig, Louise Alenbrand, på tel 0706-75 06 33.

Östgötamat är närproducenter i samverkan. Både stora och små. Verksamma i regionen, med den gemensamma ambitionen att föra fram östgötsk mat och östgötska smaker. Mat som du vet varifrån den kommer, hur den växt, vårdats och hanterats. Som nu också är riktigt lätt att hitta. Östgötamat är din närmaste mat. Maten hemifrån.

För ytterligare information, kontakta gärna mig, Louise Alenbrand, på 0706-75 06 33.