Holm & Partner AB

Nu ökar sökningarna på Systembolaget

Pressmeddelande   •   Dec 22, 2009 09:52 CET

Google Zeitgeist visar populära sökord

Google visar via sin tjänst Zeitgeist vilka sökord inom olika områden som varit mest populära under 2009, samt vilka som ökat mest i popularitet. Som vanligt, får man lov att säga, ligger Facebook och YouTube i topp i Sverige tätt följt av Blocket. De sökningar som ökat mest i popularitet är Spotify, Translate och Facebook. Året sammanfattas av Google så här:

"2009 har utmärkts av lågkonjunktur och ekonomisk osäkerhet och spåren syns på nätet. Under 2009 har svenskarna sökt mer på tåg och nära resmål än flyg och lånväga destinationer samtidigt som skatteverket deklaration och betalningsanmärkningar ligger högt upp bland populära sökningar. Andra intressanta trender är att nya nätbaserade tjänster som spotify och translate har dykt upp bland sökningarna. Allt kan utläsas ur Googles årliga Zeitgest, eller Tidsanda som visar vilka ord svenskarna sökt mest på under året och vilka ord som ökat mest i popularitet."

Hela listan hittar du här: Google Zeitgeist Sverige

Sökningar på Systembolaget

När det gäller sökningar på Systembolaget visar Google Zeitgeist att toppen är veckan före midsommar, i juni alltså. Dock har statistiken för december inte uppdaterats och tittar man på tidigare års statistik och trenden för kommande period, så ser man att december månad och speciellt veckan innan jul har klart många fler sökningar än det är i juni.  Jämför man midsommarveckan med julveckan under 2007 och 2008 så är sökningarna i juni 60-64 mot 100 för julveckan båda åren, på en skala från 0 till 100.

Googles trend visar att antalet sökningar i december 2009 enbart kommer att ligga på 60, jämfört med hela 75 för juni i år. Det verkar inte stämma så läxan här är att titta på statistiken bakåt och dra sina egna slutsatser istället för att blint lita på Googles trender. Se Googles Trendanalys här.

Verktyg för Affärsutveckling

Så, vad har allt det här att göra med din affärsverksamhet? Jo, genom att analysera trenderna så ser man bl.a. att sökningar på tåg och nära resmål ökat under året, liksom deklarationer och kronofogden. Beroende på vad du jobbar med kanske du kan dra nytta av detta och/eller anpassa ditt erbjudande till detta och annonsera eller fokusera mer på dessa kategorier i din marknadsföring.

Google Trends kan, oavsett verksamhetsområde, användas för att se under vilka perioder sökningar på olika sökord är som mest populära, åt vilket håll trenden går (uppåt, konstant eller nedåt) samt vilka sökord inom ditt område som ökar mest i popularitet. Vidare visar Google Trends inom vilka regioner sökningarna är mest frekventa. Detta kan du utnyttja för att t.ex. veta när du ska satsa mer på marknadsföring samt, om du annonserar med PPC (pay-per-click såsom t.ex. Google Adwords) eller på annat sätt, om du ska begränsa dina annonser till dessa regioner. Allt för att få ut mesta möjliga effekt ur din marknadsföring.

Läs mer om hur du kan använda dessa eller andra verktyg för att effektivisera din marknadsföring på Internet.

Holm & Partner AB hjälper små- och medelstora företag att få mer trafik till sin webbplats, fler kunder, ökad försäljning och bättre lönsamhet. Som första aktör på den svenska marknaden integrerar vi Affärsutveckling med Internetmarknadsföring för små- och medelstora företag. Resultatet bilr att kunden vet exakt vilka tjänster och produkter som man bör fokusera på och genom etisk marknadsföring på Internet får kunderna mer trafik, fler kunder, ökad försäljning och bättre lönsamhet.