Grafikens Hus - Gripsholms Kungsladugård AB

Nu öppnar höstsäsongen på Grafikens Hus!

Pressmeddelande   •   Aug 31, 2007 09:28 CEST

Grafikens Hus höstsäsong går i samtidskonstens tecken. Välkommen till vernissage lördag 1 september kl. 14 med tre nya utställningar. I stora salen arrangerar Grafikens Hus i samarbete med Falutriennalen AT THE EDGE.

Här visas 9 internationella konstnärer som undersöker grafikens möjligheter och befinner sig i ett spännande tekniskt gränsland. I utställningen möter nya digitala tekniker de traditionella och ger en inblick i den innovativa fas som grafiken just nu är inne i. Den samtida grafiken är vital, spännande och nyskapande.

I Galleriet öppnar en utställning med en poetisk bildsvit av Modhir Ahmed som är en tribut till Tomas Tranströmers diktning.

I Ateljén fortsätter satsningen på ung konst under rubriken Grafik NU – där FIENDEN, Christian och Max, presenterar starka screentryck som samplar samtida uttryck.

At the Edge och de andra utställningarna invigs lördag 1 september kl. 14.

Samma dag Kl. 15 arrangeras en föreläsning med Richard Noyce, författare till ”Printmaking at the Edge” som inspirerat till utställningar i både Falun och Mariefred. Falutriennalen pågår på Dalarnas Museum 25 augusti-4 november.

At the Edge. Contemporary Print Art derived from ”Printmaking at the Edge”

by Richard Noyce. I samarbete med Falutriennalen. Grafikens Hus 1 sept-27 jan 2008

Deltagande konstnärer i Grafikens Hus utställning:
Iwona Abrams, England
Rebecca Beardmore, Australien