Restaurang Citypromenaden AB

NU ÖPPNAR KOL & COCKTAILS

Pressmeddelande   •  Feb 24, 2015 14:35 CET

Fredagen den 6 mars är det premiär för KOL & Cocktails som vid årsskiftet flyttade in i Restaurang Gastros gamla lokaler på Södra Storgatan i Helsingborg. Efter en omfattande renovering signerad arktitektfirman Bornstein & Lyckefors är det nu dags att slå upp dörrarna för det nya restaurangkonceptet.

- Det har varit bråda dagar och ett tajt tidsschema, men med fantastisk hjälp av våra samarbetspartners och leverantörer har vi lyckats hålla tidsplanen och det är med spänning vi ser fram emot att kunna hälsa helsingborgarna välkomna säger de fyra delägarna Michael Fogelqvist, Patrik Jakobsson, Robert Börjesson och Mattias Tornblad.

Lika mycket fokus kommer att ligga på både restaurang och bar där den gemensamma nämnaren är bra råvaror, innovativitet och nyfikenhet.

– Vi vill väcka en nyfíkenhet att prova nya maträtter och nya drinkar utan att vi för den sakens skull ska bli över-pretentiösa. Vi drivs själva av en nyfikenhet, något vi även vill förmedla till våra gäster. Ett besök hos oss ska vara en upplevelse oavsett vilket syfte man har med sitt besök och då gäller det att fokusera lika mycket på helheten som de enskilda delarna. Allt från mat och dryck till musik, inredning och inte minst bemötandet från personalen måste hålla lika hög nivå och det ska vi göra vårt yttersta för att leva upp till, säger Michael Fogelqvist.

– Det vi vill skapa är en naturlig mötesplats för alla som vill äta och dricka gott i en trevlig atmosfär. Även om vi valt att lägga lite mer fokus på åldersgruppen 25-45 år, där vi tycker det saknas riktigt bra alternativ idag, ska alla oavsett ålder känna sig välkomna och bekväma i den miljö vi vill skapa, fortsätter han.

Som namnet antyder kommer mycket på menyn att vara kolgrillat, dock inte bara kött.

– Givetvis kommer kött i olika former vara en stor del men den gemensamma nämnaren kommer att vara kolgrillat. Allt från skaldjur till fisk, grönsaker och frukt kommer att präglas av detta säger kökschefen Mattias Tornblad. Vi kommer även att erbjuda vegetariska alternativ då det är något som tilltalar allt fler och ligger i tiden. Det kommer vara lika självklart för oss som att i möjligaste mån jobba med närproducerade råvaror och utnyttja variationerna i säsong.

– Vi vill komplettera det befintliga utbudet i stan genom att skapa något nytt som vi hoppas ska sticka ut lite. Vi vill skapa ett ställe för folk som inte vill gå på nattklubb men ändå ha en trevlig kväll med bra puls. Och samtidigt vara en bra början på kvällen för de som senare ska vidare till nattklubbarna avslutar Michael.

Under fredagens premiär öppnar dörrarna 21.00 och första kvällen det går att boka bord till är lördag den 7/3. KOL kommer vara öppet för lunch alla dagar i veckan och förutom att restaurangen är öppet kvällstid tisdag-lördag kommer det även erbjudas en grillbuffé på lördagseftermiddagar – ”Saturday Shopping Grill”.

FÖR MER INFORMATION KONTAKTA:
Michael Fogelqvist
micke@kolhelsingborg.se