Samarkand2015

Nu öppnar Maskinhuset i Grängesberg sina portar.

Pressmeddelande   •   Jul 10, 2012 10:45 CEST

Den 15 juli öppnar Maskinhuset i Grängesberg sina dörrar för allmänheten i form av en konstutställning med konstnären Mia Malmlöf med temat ”I den hemlighetsfulla trädgården”.

Samtidigt visas Albin Anderssons gruvfotografier samt en mindre gruvutställning.

Konstprojektet är ett led i AB Samarkand2015:s projekt Grängesberg 2020 och ett samarbete kring tre konstscener i Industriell miljö där också Meken och Arkivhuset i Smedjebacken samt Avesta Art finns med. Konstscenerna är ett samarbete inom ramen för Intresseföreningen Bergslagens satsning på ”Kultur och Miljö”.

Minst lika spännande är också att själva Maskinhuset görs tillgängligt för allmänheten.

Maskinhuset i Grängesberg rymde under ”sin aktiva tid” ett flertal olika komponenter för gruvans drift såsom världens sannolikt kraftfullaste bergsspel för uppfordring av malmen, omformare för gruvspelens strömförsörjning, kompressorer för tillverkning av tryckluft, brytare för elkraftförsörjningen i gruvan och styrningen av vattenpumparna.

Formspråket i byggnaden är tidstypiskt funktionalistiskt och minimalistiskt. Omfattningen av verksamheten gjorde anläggningen storslagen. Beställningarna av maskiner och tekniska lösningar i Grängesbergsgruvorna blev också viktig för svenska tekniska företags förmåga att hävda sig på en internationell marknad, exempelvis ASEA som byggde ett av de stora bergsspelen i Maskinhuset.

Den 15 augusti mellan 11.00-15.00 hålls vernissage i konstnären Mia Malmlöfs närvo. Konstutställningen pågår från den 15 juli till 12 augusti och under motsvarande tid finns då möjlighet att se innandömet på ”det hemlighetsfulla Maskinhuset”.

Arrangör är AB Samarkand2015

Lars Lindblom, VD på Samarkand2015

0240-860 40 eller lars.lindblom@samarkand2015.com

Maria Sjöberg, Processledare på Samarkand2015

0240-565512 eller maria.sjöberg@samarkand2015.com

Samarkand är möjliggöraren för utveckling av morgondagens attraktiva region.