Regionförbundet Örebro

Nu sätter vi entreprenörskap och innovation på kartan

Pressmeddelande   •   Okt 02, 2012 11:08 CEST

Den 13 -15 november kraftsamlar Örebroregionen kring Entreprenörskap och innovation under Global Entrepreneurship Week, GEW.  November närmar sig med stormsteg och nu börjar programmet ta form på allvar.

Över 100 länder deltar i Global Entrepreneurship Week, GEW, och genomför en rad aktiviteter i syfte att lyfta entreprenörskapets betydelse för tillväxten. Forsknings- och kunskapsseminarier, workshops, inspirations- och företagarmöten är exempel på de aktiviteter som ordnas. Örebroregionen är med och gör en bred regional satsning kring entreprenörskap och innovation.

- Vi vill kunna erbjuda Örebroregionen tre spännande och inspirerande dagar där vi lyfter entreprenör- och innovationskraften i vår region. Och vi hoppas förstås att så många som möjligt vara med och delta! säger Irén Lejegren, regionstyrelsens ordförande.

- Att sätta alla aktörer och aktiviteter, både små och stora, i ett större sammanhang tror vi bidrar till att synliggöra vad som faktiskt pågår i regionens entreprenör- och innovationssystem, fortsätter Lisa Wirén, projektledare på Regionförbundet Örebro.

Fokus på tillväxt, drivkraft och kompetens

Entreprenörskap och innovation spänner över flera ämnesområden så dagarna innehåller alltifrån entreprenörskap i skolan, sociala innovationer och riskkapitalförsörjning. GEW i Örebro är också en mötesplats för att främja kvinnors företagande. Ledorden är tillväxt, drivkraft och kompetens med inspirerande föreläsare som Tillväxtverkets tf generaldirektör Birgitta Böhlin, äventyrerskan Renata Chlumska samt VD:n för Nordeas etiska fonder Sasja Beslik..

- Många aktörer i regionen är med och deltar och bidrar till programmet. Vi vill erbjuda tre inspirationsdagar som ger en spännande mix av föreläsningar, workshops, aktiviteter och möten och som vänder sig till olika målgrupper i hela regionen, fortsätter Lisa.

Läs ett fullständigt program på www.regionorebro.se/gew

Följ oss även på Twitter genom @GewOrebro eller #geworebro

Kontakt:

Lisa Wirén
Projektledare
072-232 63 77

Sven-Erik SahlénProcessledare Regionförbundet
070-318 30 29

Deltagande aktörer är: Tillväxtverket, ALMI Mälardalen, Örebro Universitet, Coompanion, Örebro kommun, BRO, Regionförbundet Örebro, Länsstyrelsen i Örebro län, Inkubera, Drivhuset, Örebro Science Park, Karlskoga Science Park, Handelskammaren Mälardalen, Regionalt resurscentrum med projektet JämFör, STARTcentrum, Ung Företagsamhet och RegLab.

Regionförbundet Örebro är en arena för regionalt utvecklingsarbete. Vårt uppdrag är att arbeta för hållbar tillväxt och god livskvalitet i hela Örebroregionen.