Riksförbundet för Rörelsehindrade Barn och Ungdomar (RBU)

Nu ska barn med rörelsehinder äntligen synas och höras

Pressmeddelande   •   Nov 17, 2010 10:15 CET

RBU, Riksförbundet för Rörelsehindrade Barn och Ungdomar, har tillsammans med reklambyrån SWE producerat kampanjen Barn och Unga som Syns och Hörs, vilken syftar till att barn med rörelsehinder äntligen ska få ta för sig genom att synas och höras.

Varje dag föds det barn med någon form av funktionsnedsättning i Sverige. En funktionsnedsättning kan ha många olika orsaker, t.ex. att ett barn föds för tidigt eller föds med något syndrom. Funktionsnedsättningen kan få många olika konsekvenser för barnet och familjen, ett helt annat liv än man tänkt sig.

- Det som våra barn har gemensamt är inte i första hand funktionsnedsättningen, utan den dagliga kampen deras familjer för gentemot samhället. Ska det verkligen vara så i Sverige år 2010, frågar sig Agnetha Mbuyamba, förbundsordförande för RBU, Riksförbundet för Rörelsehindrade Barn och Ungdomar.

Nu ska våra barn och unga äntligen få ta för sig genom att synas och höras i kampanjen Barn och Unga som Syns och Hörs. Ett exempel på detta är möjligheten för dem att nominera ett företag, organisation eller myndighet, som vad gäller tillgänglighet eller bemötande betett sig illa, till Årets Stackare.

Målet är att barn och unga med rörelsehinder ska ses som vilka barn och unga som helst. Tillsammans med alla andra barn, ska de få sina rättigheter som står stadgade i Barnkonventionen, tillgodosedda. Detta måste ses som en självklarhet.

För mer information om kampanjen se kampanjsidan www.bu.rbu.se.

För mer information kontakta:
Lotta Rapacioli, marknadsansvarig

E-post: lotta.rapacioli@riks.rbu.se