Scents from Norra Norrland AB

Nu ska nästa Norrbottensparfym lanseras med gräsrotsfinansiering

Pressmeddelande   •   Feb 14, 2016 21:08 CET

Nu ska nästa Norrbottensparfym lanseras med gräsrotsfinansiering

Under maj 2016 kommer Scents from Norra Norrland att lansera nästa norrländska parfym. Liksom vid förra lanseringen kan man förköpa en egen flaska av parfymen och alla köp är ett bidrag till finansiering av uppstarten. Det blir en gräsrotsfinansiering som hjälper till att kickstarta projektet.

-Uppstarter är alltid dyrare än när en produktion redan har kommit igång. Det ska tillverkas verktyg för stöpning och tryckning, och i detta fall även en mycket större volym av parfym och boxar än hos tidigare tillverkare. Dessutom kan det behövas justeringar efterhand som är svåra att beräkna på förhand. Uppstarten är oftast är den stora puckeln för att kunna ta ut en ny produkt på en marknad. När Scent of Aurora lanserades så hade jag ett mål på 1000 sålda enheter innan uppstart. Jag var långt ifrån målet. Denna gång hoppas jag på ”så många som möjligt” men minst 250. Trots att jag inte nådde målet förra gången så var den intäkten som kom in till bra hjälp att kunna lansera parfymen, säger Eva Henriksson.

Den nya parfymen kommer att heta The Pearl from Norra Norrland, och blev utvald som doft bland tre prototypparfymer utan namn, under en marknadsdag i Älvsbyn september 2015. Namnet The Pearl är en hyllning till Älvsbyn som i folkmun kallas för Norrbottens pärla. För att illustrera detta så finns det en vit glaspärla i varje parfymflaska.

Företagsförändringar:

Produktionen sker i hjärtat av parfymlandet Frankrike; Grasse, istället för i Tyskland.

Scents from Norra Norrland AB flyttar från Skellefteå till Piteå.

www.norranorrland.com

Dofter från Norra Norrland. Svensk parfym inspirerad av den norrländska naturen.