Itatake AB

Nu släpps nästa spelsuccé från Sverige

Pressmeddelande   •   Mar 06, 2012 14:36 CET

På torsdag den 8 mars lanseras äntligen Pebble Universe – spelet som uppmärksammats internationellt och spås bli nästa spelsuccé från Sverige.

På den lilla spelstudion Itatake i Göteborg har det byggts upp en historia om stenar. Små stenar som fram tills nu levt ett fridfullt och undanskymt liv. Innan monstren kom och förändrade allt...

Det är intrigen till Pebble Universe som nu släpps till iPhone, iPad och iPod Touch.

Fruktbart samarbete
Utvecklingen av spelet har skett i mycket nära samarbete med den prisbelönta spelutvecklaren Hello There, även de baserade i Göteborg. Och i våras fick Itatake som enda svenska företag ta emot ett utvecklingsbidrag från Nordic Game Program 2011. Bidraget på 375 000 kr har delfinansierat utvecklingen.
– Vi har lagt ett oerhört stort jobb med att paketera spelet. Karaktärer, spelmiljö och ljud skapar en spelkänsla där Pebbles får utrymme att vara neurotiskt söta. Spelet har redan uppmärksammats på flera stora sajter i Sverige och internationellt, säger Mattias Granat som är en av grundarna till Itatake.

Unika spelmoment
Under utvecklingen har de gjort ett stort antal användartester, dels i form av betatester men även på caféer och barer i Göteborg. Spelets grundprinciper och unika spelmoment har visat sig fungera fantastiskt bra bland både yngre och äldre testpersoner.

På torsdag släpps spelet till försäljning i App Store och Itatake går in i ett tufft segment där spelarna har vant sig med hög kvalitet på sin spelunderhållning till ett lågt pris.
– Att slåss mot storsäljare som Angry Birds och Cut The Rope ställer höga krav på spelet. Våra spelare kommer att bli överraskade med hur mycket de får för endast sju kronor, säger Thomas Wedin som är den andre av Itatakes grundare.

Bra bilder för fri publicering hittar du www.pebbleuniverse.com

Journalist som vill provspela?
Lägg ett mail till thomas.wedin@itatake.com så skickar vi en promotionkod.

Thomas Wedin, 0702-43 34 42
thomas.wedin@itatake.com

Mattias Granat, 0736-82 76 35
mattias.granat@itatake.com