Liberala ungdomsförbundet, LUF

Nu slutar jag ge blod

Pressmeddelande   •  Maj 18, 2007 10:45 CEST

Socialstyrelsen meddelar att tvärtemot förra årets diskussion – där dåvarande vårdminister Ylva Johansson meddelade att det var aktuellt att diskutera om homosexuella män skulle tillåtas att lämna blod – att kvinnor som någon gång haft sex med en man som någon gång haft sex med en annan man ska förbjudas att lämna blod. Tidigare har det funnits en karenstid på 6 månader. Socialstyrelsen kommer att presentera en motiverande rapport. Liberala ungdomsförbundet protesterar kraftigt.

- Detta handlar inte om att sätta likabehandlande av homo- och bisexuella framför säkerheten för den som tar emot blodet. Det handlar om diskriminering mot dess, trots tillförlitliga tester och karenstider, som innebär ett hot mot alla som behöver blod och idag ser att blodbankerna gapar tomma, säger Frida Johansson Metso, förbundsordförande Liberala ungdomsförbundet.

- Det finns ingen anledning att utesluta grupper när tester och karensdagar gör det möjligt att kontrollera att givaren inte är smittad. De nya riktlinjerna innebär inte bara att många som idag lämnar blod får sluta. Den är också osäker eftersom tillfälliga sexpartners knappast diskuterar tidigare partners men bisexuella relationer är allt vanligare, säger Frida Johansson Metso

- Förslaget är lika orimligt som förbudet mot homosexuella män att lämna blod. Du kan givetvis vara bög och leva i ett livslångt, stabilt och fullkomligt friskt förhållande hela ditt liv. Varför ska inte ett friskhetsintyg kunna göra dig till blodgivare då? Det ska bli mycket intressant att se vad Socialstyrelsens rapport säger – jag utgår från att de måste ha revolutionerande vetenskapliga rön som stöd, säger Frida Johansson Metso,

- Blodgivning är en viktig del av det civila samhället och jag har länge gett blod själv. Men med de nya reglerna måste jag, liksom många, sluta – trots att jag är fullt frisk, avslutar Frida Johansson Metso, förbundsordförande Liberala ungdomsförbundet.

Läs mer om Liberala ungdomsförbundet på: www.luf.se

Jimmy Drushammar
Förbundssekretare