Byarums Bruk AB

Nu står hjulen still

Pressmeddelande   •   Feb 04, 2013 12:23 CET

Det småländska gjuteriet Byarums Bruk breddar sitt sortiment med fler produkter för utemiljön. Under Stockholm Furniture Fair, 5-9 februari, presenteras två nya produkter direkt från smältugnen. Cykelstället Parkas och Cykelpollaren Arkus är formgivna av Mårten Cyrén och visar på förmågan att kombinera nytänkande design med en tillverkningsprocess som är mer än tusen år gammal.

Byarums Bruk har sedan 1947 producerat kvalitetsprodukter för det Skandinaviska klimatet. Tillverkningen sker med formar av sand, sot, lera och vatten vilka fylls med smält återvunnet aluminium. Ett industriellt hantverk som kräver erfarenhet och noggrannhet. Med årets nyheter i sortimentet blir företaget en än mer komplett leverantör till stadens utemiljö.

– I dialog med Byarums Bruk har jag en tid diskuterat möjligheten att göra något för cyklister och cyklar. Under 2012 pratar vi oss samman och projektet blir formulerat och konkret. Vi väljer att fokusera på cykeln i vila, i behov av stöd och stöldskydd. Arbetet faller ut i två olika funktionstankar som kompletterar varandra på ett fint sätt, säger Mårten Cyrén

För mer information kontakta Joel Enhörning, joel@byarumsbruk.se, 0707-886 281

Byarums Bruk tillverkar produkter för park och trädgård. Allt i sandformat gjutgods med återvunnet aluminium och uteslutande efter hantverksmässiga metoder. Produktionen består av såväl klassiska modeller som modern design. Den äldsta modellen är daterad 1780, den senaste är helt ny.