Föreningen Svenska Järnvägsfrämjandet

Nu stannar tågen åter i Trehörningsjö

Pressmeddelande   •   Jul 17, 2009 09:17 CEST

<!-- @page { size: 21cm 29.7cm; margin: 2cm } P { margin-bottom: 0.21cm } -->

Nu stannar tåget åter i Trehörningsjö

Det var fyra årtionden sen tåget sist stannade i Trehörningsjö vid norra stamba­nan, fem mil från Mellansel och sju från Vännäs. Men två på natten 7 feburari 2009 klev en grupp på tåget. Från Murjek tog man sen bussen till Jokkmokks marknad för att vara framme på morgonen och kunna vara där till sex på kvällen och tillbaka till Trehörningsjö vid midnatt. Med bibanan Jörn-Arvidsjaur upprustad, som Inlandsbanan AB avser, ginge det att köra tåg den vägen ända till Jokkmokk.

Med resan firade medlemmarna av kooperativet Kerstins Udde Spa & turism, platsen är döpt efter en sameflicka, den nya tågplattformen som sponsrats av kommunen och Peab och att nattåget åter stannade, med ett så kallat behovsuppehåll om det finns en grupp på minst tio personer. Nu kan också en ensam begära uppehåll i Trehörningsjö - om man åker med Veolias Lapplandståg.

Tågstoppet har kooperativet med Anna-Karin Gidlund i spetsen strävat mot sedan regionen sommaren innan drog in stödet för tågtaxi så att bilresan från Mellansel till Trehörningsjö kostade 1.200 i stället för 120 kronor. Det gjorde att hela resan blev billigare med flyg än med tåg. Så går det inte ha det om anläggningen är med i Ekoturismföreningen med varumärket Naturens Bästa, anser hon.

Bygdens gamla festplars och dansbana byggdes om 2004 med ideella krafter för att skapa arbete. Kvinnorna hade en vision om ett ekologiskt hälsohus. Det har man lyckats med och har 6-10 sysselsatta. Till konferenser kan anläggningen ta emot 45 gäster i en- och tvåbäddsrum i stugor, ihop med enklare inkvartering är kapaciteten 98 bäddar. Lika många ryms i matsalen. Till det kommer 38 husvagnsplatser. Stora salen har plats för 100 personer. Det är öppet året om.

Kerstins Udde lockar med naturvandringar och bäversafari med kanot, och det som var vardag förr men exotiskt nu som timmerkörning med häst och ängsslåtter med lie. Förutom semester- och SPA-paket finns ett rehabiliteringsprogram som visat sig mycket framgångsrikt. Ett år efter behandlingen hade 80 procent arbete. Tyvärr ströks anläggningen som för liten från ramavtalet med Försäkringkassan efter en omdefinition. Nu får man bara betalt för ett utredningsprogram.

Metoden är kognitiv terapi med ett team av läkare, sjukgymnast, ergonom, arbetsterapeut och psykolog som går ut på att lära känna sina reaktioner, få en känsla av kontroll över sitt liv och vinna egenmakt.

Byn var tidigare handelsplats och har knappt 200 invånare, så definitionsmässigt är den inte längre tätort. Samhället kom till när tågen började gå 1891. I församlingen bor drygt 500, en minskning med 70 procent sen trettiotalet. Trehörningsjö var egen kommun till 1970, men ingår nu i Örnsköldsvik.

Kerstins Udde visar vart man kan nå med vilja att satsa och tilltro till sig själv, även på platser som ansetts som omöjlig glesbygd. Där finns kvaliteter att hämta som kan tilltala den moderna stressade människan.

Trehörningsjö borde bli ett inspirerande exempel för andra orter med vacker natur men bristande försörjningsmöjligheter. Varje ny arbetsplats ger följdarbeten. En turistanläggning ger nytta också åt den egna befolkningen. När man lyckats återöppna järnvägsstationen blir attraktiviteten ännu större.

Hans Sternlycke