Memo Förlag AB

Nu startar årets Deckarvandringar med Hemliga Klubben

Pressmeddelande   •   Jun 29, 2020 21:05 CEST

Lagom till sommarlovet är Moa och Måns i Hemliga Klubben tillbaka igen. I år är det 11 år sedan Deckarvandringarna startade i samband med att de fyra första böckerna om Hemliga Klubben, av Susanne MacFie, presenterades för läsarna.

Torsdag 2 juli startar sommarens Deckarvandringar med Hemliga Klubben där barnen själva får bli deckare och lösa ett klurigt och mystiskt fall utomhus, tillsammans med superdeckarna Moa och Måns i deras hemstad Alingsås.

Barnen får följa med Moa och Måns på hemligt uppdrag under en dryg timma. De tar med barnen på en tur bland stadens innergårdar och gränder där man letar ledtrådar, klurar och samtidigt får lära sig deras hemliga skriftspråk. Man får uppleva Alingsåsmiljöerna som speglas i Hemliga Klubben-böckerna, av Susanne MacFie, samtidigt som man löser ett mystiskt och klurigt fall tillsammans.

Specialskrivet mysterium för vandringarna
Deckarvandringen bygger på ett specialskrivet deckarfall för vandringarna. För manus och dialog står författaren till Hemliga Klubben-böckerna, Susanne MacFie.

– Man får kliva rakt in i böckernas värld och vara med om det man har läst. Det är spännande, roligt och klurigt samtidigt som barnen får röra sig utomhus. Man behöver inte ha läst någon av de 15 Hemliga Klubben-böckerna innan man följer med på en vandring, men det kan förstärka upplevelsen, berättar Susanne.

Inspirera till att läsa och skriva
– Vi skapar olika aktiviteter runt våra böcker, dels för att inspirera barn till att läsa och skriva, men också för att ge barn och familjer roliga och spännande upplevelser kopplade till böckernas värld. Deckarvandringarna är ett led i detta. Mysterierna är unika för vandringarna, men karaktärerna och platserna känns igen från böckerna. Vandringarna har tidigare år lockat barn och familjer från hela Sverige och från våra grannländer, säger Roland MacFie på Memo Förlag, som ger ut böckerna.

Deckarvandringarna fyller 11 år
Det blir elfte året i rad som barn kan deckarvandra i Alingsås med Hemliga Klubben. Vandringarna leds av teaterkunniga ungdomar, som spelar deckarna Moa och Måns.

Det blir vandringar varje torsdag och fredag hela sommaren med start den 2 juli. Sommarens sista vandring är den 14 augusti.

Samarbete
Deckarvandringarna sker i år i samarbete mellan Memo Förlag och Estrad Alingsås. Själva Deckarvandringarna kommer att utgå ifrån Estrads entré och för de som inte har möjlighet att köpa biljett på nätet (deckarvandring.se och tickster.se) kan köpa sina biljetter över disk i Estrads foajé.

– Våra verksamheter kompletterar varandra väldigt bra. Roland och Susanne på Memo har konceptet med Hemliga Klubben och vi har lokaler och en organisation runt om. Det skapar dessutom jobb i Alingsås åt ett gäng ungdomar som spelar karaktärerna Moa och Måns, säger Mats Byström på Estrad Alingsås.

Datum för sommarens Deckarvandringar:

2/7, 3/7, 9/7, 10/7, 16/7, 17/7, 23/7, 24/7, 30/7, 31/7, 6/8, 7/8, 13/8, 14/8.

Deckarvandringen startar kl. 11.00 vid Estrad Alingsås entré och rekommenderad ålder för deltagarna är ca 6-10 år. Biljetterna bokas via deckarvandring.se, eller direkt på tickster.se, i Estrad Alingsås foajé torsdag och fredag mellan 09.00-10.45. Frågor kan ställas på telefon 0322-64 48 50.

Deckarvandringarna arrangeras av Memo Stories/Memo Förlag i samarbete med Estrad Alingsås.

Representanter för media hälsas också välkomna att gå med på en Deckarvandring. Möjlighet till intervjuer kommer att finnas på plats, likaså intervjuer per telefon.

PRESSKONTAKT OCH INTERVJUFÖRFRÅGNINGAR:

Memo Förlag, Roland MacFie, Telefon: 0322-672210
Estrad Alingsås, Joakim Gustafsson, Telefon: 0761-465599

MER INFORMATION

Webbsida: memostories.se
Webbsida: susannemacfie.se
Webbsida: vastsverige.com
Webbsida: DetFinnsiAlingsas.se

Högupplösta bilder fria för publicering: memostories.se/pressrum

Memo Förlag - för en positiv läsupplevelse