Transportföretagen

Nu startar Bussförar-SM 2011

Pressmeddelande   •   Feb 17, 2011 08:19 CET

I dag den 17 februari går starten för tävlingen för att utse Sveriges bästa bussförare. Det handlar inte bara om att utse den som kan köra bäst. Vinnaren ska även visa prov på bra omhändertagande av resenärer samt agera rätt vid en olycka.

– Vi tycker att tävlingen är mycket intressant och viktig för busstrafikbranschen och tror att konceptet kan utvecklas ytterligare. Intresset för tävlingen har ökat väldigt år från år och är nu riktigt stort, säger Lars Askelöf, vice VD för Bussarbetsgivarna som arrangerar tävlingen i samarbete med tidningarna RESFORUM och TRAFIKFORUM.

Bussförar-SM 2011 genomförs i tre etapper. Först sker uttagning genom ett internetbaserat teoriprov som från i dag finns på www.bussforar-sm.se. Senast den 15 juni ska alla tävlande ha genomfört uttagningsprovet för att ha chans att gå vidare. De 16 bästa från uttagningsprovet kallas till finalen den 3 september för att göra teoriprov och omfattande praktiska prov, bland annat halkkörning och katastrofövning. Vinnaren koras den 28 september i Stockholm.

– Tävlingen handlar alltså om mycket mer än att manövrera en buss. Det handlar också om att ta hand om människor och agera rätt vid olyckstillbud. Dessutom måste man tänka på att köra säkert, ekonomiskt och miljövänligt. Genom att visa på kompetensen hos de bästa bussförarna i landet skapar vi viktiga förebilder och bidrar till att öka yrkesstoltheten, säger Caj Luoma, chef för Utbildning, arbetsmarknad och arbetsmiljö på TransportGruppen och Bussarbetsgivarna.

– Det är mycket viktigt att öka intresset för bussföraryrket särskilt hos unga människor. Branschen behöver många nya förare de närmaste åren, säger Lars Askelöf.

Bussarbetsgivarna är arbetsgivarförbundet för landets busstrafikföretagare. Bussarbetsgivarna arbetar bland annat med att säkerställa bra rekryteringsmöjligheter för medlemsföretagen.

För ytterligare information: Lars Askelöf, BuA tel 0730-44 71 20
Caj Luoma, Transportgruppen/BuA tel 0730-44 71 56
Carin Wikström, RESFORUM och TRAFIKFORUM 0706-64 35 79

TransportGruppen är en gruppering inom Svenskt Näringsliv för åtta arbetsgivar- och branschförbund i Transportnäringen. Vi ger råd och stöd i arbetsgivarfrågor och folkbildar om transporternas betydelse för näringsliv och samhälle, tillväxt och välfärd. Våra åtta förbund har drygt 12 000 medlemsföretag med runt 170 000 anställda.