Vänsterpartiet Storstockholm

Nu tas 1,3 miljarder från de allmännyttiga bostadsbolagen

Pressmeddelande   •   Mar 15, 2012 08:12 CET

De borgerliga partierna har beslutat att ta ut över en miljard kronor från de gemensamt ägda hyresrättsbolagen. Vänsterpartiet anser att detta är en farlig dränering av allmännyttans ekonomi. De borgerliga väljer att för första gången någonsin använda Lagen om allmännyttiga bostadsbolag, som tillåter sådan vinstöverföring. Tidigare har bostadsbolagens vinster bara kunnat användas till nybyggnation och renovering.

- Nu plundrar de borgerliga partierna allmännyttan på över en miljard kronor. Det här kommer att påverka de boendes hyror. Vänsterpartiet har krävt hyresstopp för 2012. Varför ska hyresgästerna betala för en påfyllning i stadens redan välfyllda kassakista, säger Ann Mari Engel (V), styrelseledamot i Stockholms Stadshus AB.

Beslutet kommer att tas i kommunfullmäktige den 2 april och under en extra bolagsstämma med Stockholms Stadshus AB den 2 maj. Sammanlagt rör det sig om 1 265 000 000 kronor.

För mer info:
Ann Mari Engel (V)      070-727 74 20
Stockholms Stadshus AB, styrelseledamot

Thomas Ehrnström     08-508 295 02
politisk sekreterare

Vill du läsa mer om Stockholmsvänsterns politik? Gå in på http://www.stockholmsvanstern.se/