Destination Kalmar

Nu testas ny plats för torghandeln

Pressmeddelande   •   Maj 22, 2012 13:15 CEST

Kalmarborna har under lång tid diskuterat hur torghandeln på Stortorget skulle kunna bli mer levande och få en större omfattning. När Stortorget fick sin nuvarande utformning år 2000 konsulterade kommunen Nybros chefsknalle för tips och råd. Man ritade in ett 50-tal platser, men diskuterade samtidigt ett alternativt läge för den framtida torghandeln.

Torgknallarna är redo att på försök testa den andra platsen; det långsmala torget i passagen vid Jordbroporten (vid den snurrande stenen). Det är en plats som kan bli en ”svetsfog” mellan de kommersiella storheterna Kvarnholmen och Baronen – och här finns kundströmmarna. Två rader torgstånd på ömse sidor ger förbipasserande god överblick av sortimentet.

Testet pågår torsdagen den 24 maj – lördagen den 26 maj mellan klockan 9 och 15.
– Det ska bli spännande att se vad torghandlarna och Kalmarborna tycker om det nya läget, säger Kalmars attraktör Bengt Skoog, som tillsammans med Serviceförvaltningen står bakom försöket.

På torsdag kl. 13 finns Bengt Skoog på plats vid den snurrande stenen. Det går också bra att kontakta honom via telefon.

För mer information kontakta:
Bengt Skoog │ Destination Kalmar│ tel. 0703-73 33 27

Destination Kalmar ska i samverkan med näringslivet utveckla, profilera och marknadsföra Kalmar som besöksmål. Bolaget ska även samordna och utveckla evenemangsutbudet i Kalmar, driva turistbyrå- och gästhamnsverksamhet samt i samverkan med Statens fastighetsverk ansvara för verksamheten på Kalmar Slott.