Forskning & Framsteg

Nu utforskas det okända Doggersland

Pressmeddelande   •   Aug 20, 2007 08:46 CEST

Stenålderslivet ute i Atlanten tog slut när istidens tsunamier drog in.

Doggers bankar är känt från sjömanssången "Gamla Nordsjön" och från SMHI:s sjöväder. Men alla vet inte att Doggers bankar en gång låg ovan vattenytan och beboddes av människor. Under många år har fiskare hittat rester från deras liv här på stenåldern: harpuner, hullingar, spjut och mammutbetar. Hur landskapet sett ut har däremot varit helt okänt.

Men nu är arkeologer vid University of Birmingham i full färd med att kartlägga detta forna landområde, kallat Doggersland. Det rapporterar Forskning & Framsteg i sitt nya nummer. Arbetet sker bland annat med hjälp av oljebolagens noggranna mätningar av havsbottnen. Dessa data bidrar till att kartlägga berg och dalar och var vattendrag en gång rann.

Med bottenprover och pollenanalyser kan man dessutom fastställa vad marken bestod av och vilka växter som var vanliga. Snart har forskarna fått fram en tydlig bild av hur det bör ha sett ut på Doggersland för tio tusen år sedan.

Landområdet försvann likt Atlantis när det hamnade under vatten i samband med att istidens stora inlandsisar smälte bort. Vattenytan steg med omkring hundra meter.

- Ett område stort som England lades sakta men säkert under vatten, säger Vince Gaffney till Forskning & Framsteg. Han är professor i arkeologi och ansvarig för projektet.

- I vissa fall har det säkert rört sig om snabba plötsliga flodvågor, tsunamier, som i ett slag förstörde livet för de människor som bodde här.