Unionen

Nu utmanar vi i Unionen - TCO, SACO och LO i namninsamlingen

Pressmeddelande   •   Apr 24, 2009 09:07 CEST

Unionen leder när det gäller antalet medlemmar som skrivit på och vi har samlat in 43 000 namn. Målet för Unionen är att bidra med 50 000 namn - nu gör vi ett sista ryck från vår sida - skriv under du också om du inte redan gjort det.

Skicka e-post till dina vänner och kollegor på jobbet om att delta i namninsamlingen. Klipp ut och klistra in den här länken www.unionen.se/skrivpa i e-posten.

Unionen startade aktionen men TCO, SACO och LO har anslutit sig. Vi har som mål att samla in minst 200 000 namnunderskrifter. Aktionen för höj taket i a-kassan - det är kris, har totalt redan över 52 000 namn.

Vi tänker hålla i den här frågan och skapa aktiviteter. Namninsam-
lingen ska överlämnas till regeringen och även de berättelser från människor drabbats av krisen och att taket i a-kassan är så lågt.

Så här säger en av dem som delat med sig av sin erfarenhet:
"Blev arbetslös april 2008, varit på 6 intervjuer under 2008, inget resultat, nu finns nästan inget jobb att söka, ekonomin är helt under isen, om jag inte haft besparingar på banken hade jag tvingats sälja min lägenhet, kanske tvingas sälja snart ändå. DET GÅR INTE ATT LEVA PÅ A-KASSAN!!! Berätta din historia Har du eller någon du känner drabbats av lågkonjunkturen och att pengarna inte räcker till - på vilket sätt i såfall?

Krisen under 90-talet fick djupa effekter, som kunde ha förhindrats genom en bättre hantering. Låt oss inte göra samma misstag igen. Höjt tak i a-kassan lindrar krisens effekter, ökar köpkraften och bidrar till mer rörlighet på arbetsmarknaden och fler jobb. Taket i a-kassan har inte höjts sedan 2002 och ligger fortfarande på bara 18 700 kr i månaden. Det är rimligt och nödvändigt att det höjs till åtminstone samma nivå som sjukersättningen vilket innebär 26 750 kr/mån, d v s 7,5 prisbasbelopp.

Ja, det är dags att facket gör något nu - va med och diskutera!
"Oavsett vad man har tjänat tidigare så borde man få ut mellan 75% och 80% av sin gamla inkomst de första tre månaderna (upp till 40000kr) och sedan kan man sänka a-kassan något beroende på tidigare inkomst. Det borde vara så att man kan anpassa sina levnadskostnader, annars blir inkomstminskningen för stor direkt. Mellan 4-6 månader kan man sänka något ytterligare. Taket borde ligga på 40000kr och 80% de första tre månaderna. Inte 18000 som det är idag." så skriver en medlem i diskussionen "Ja, det är dags att facket gör något nu." som pågår för fullt på unionen.se. Logga in och diskutera du med.