Nuance textinmatningsteknik XT9 lanseras på ny mini-pc med pekskärm

Pressmeddelande   •   Sep 17, 2010 08:15 CEST

XT9-tekniken för prediktiv textinmatning tar nu steget in på mini pc-marknaden, vilket innebär högre precision samt möjligheten att snabbt och enkelt växla mellan inmatningssätt på en pekskärm.

Nuance Communications teknik för prediktiv textinmatning, XT9, integreras i den europeiska modellen av Toshibas nya mini-pc Libretto W100. Den nya modellen har tagits fram med anledning av att det är 25 år sedan Toshiba lanserade världens första laptop för den breda marknaden.

Nuance utökar därmed sin teknik för prediktiv textinmatning på den nya och innovativa marknaden för mini-pc med pekskärm.

Tekniken XT9 i Toshiba Libretto W100 kommer att finnas tillgängligt på 18 olika språk och har utvecklats för att dramatiskt förbättra möjligheterna för textinmatning för mobiltelefoner och bärbara datorer. En användare som har Libretto W100 med den här tekniken installerad kommer att kunna mata in text snabbare, enklare och mer precist genom att använda pekskärmen med QWERTY-tangentbord.

XT9 är en av Nuance T9-produkter för prediktiv textinmatning. Nuance har hittills levererat T9-produkter till mer än fyra miljarder mobila enheter över hela världen.

T9-tekniken omfattar bland annat:

• stavningskorrigering
  • möjligheten att snabbt växla mellan inmatning bland siffror, bokstäver och symboler, regional felkorrigering via Nuance patenterade ”SloppyType”-teknik.
  • automatisk accentering för samtliga språk som stöds, inklusive engelska, franska, tyska, spanska, italienska, portugisiska, tjeckiska, danska, grekiska, finska, ungerska, norska, polska, ryska, svenska, turkiska och slovakiska.

– Vi utvecklar kontinuerligt produktportföljen för prediktiv textinmatning för att användare enklare ska kunna kommunicera på alla mobila enheter oavsett var de befinner sig. Vi är glada att kunna utöka vår XT9-teknik till den nya mini-pc-kategori som Toshiba nu utvecklar, säger Michael Thompson, chef för Nuance Mobile.

Om XT9
XT9 är en lösning för textigenkänning som stöder en rad olika inmatningssätt och kan användas vid mobila applikationer som SMS, e-post, kalender, anteckningar, uppgifter och sökrutor.  XT9 kan integreras i de flesta olika gränssnitt och plattformar inklusive tangentbord med 12-siffror eller 20 tangenter, QWERTY-tangentbord och pekskärmar. XT9 stöder också tal, handstilsigenkänning och T9 Trace som innebär att användaren slarvigt kan dra fingrarna från en tangent till en annan på en pekskärm utan att behöva "sikta och knappa" som annars är vanligt.

För mer information om Nuance T9-produkter: www.nuance.com/t9.

För mer information om Toshiba Libretto: http://laptops.toshiba.com/laptops/libretto

Tillgänglighet
Toshiba Libretto W100 med Nuance XT9 finns för närvarande till försäljning i utvalda länder i Europa och kommer att finnas tillgänglig i Mellanöstern och Afrika under tredje kvartalet 2010.

För mer information, vänligen kontakta:
Lars Sjöberg, nordisk marknadschef på Nuance
Email: lars.sjoberg@nuance.com

Om Nuance Mobile
Nuance Mobile bygger innovativa, intelligenta och intuitiva touch- och röstgränssnitt som förenklar och förbättrar användningen av mobila enheter, applikationer och tjänster. Nuance Mobiles lösningar gör mobila enheter och inbyggda system för bilar enklare att använda, automatiserar självbetjäning och ser till att tillgången till, och utforskningen av, även avancerade mobila applikationer och dess innehåll blir möjlig – oavsett teknisk kunskap, plats, miljö, fysisk kapacitet eller läskunnighet.

Nuance Communications
Nuance är en ledande tillverkare av röststyrd mjukvara och lösningar för bildhantering. Våra lösningar har skapat nya möjligheter för människor att interagera med information och skapa, dela och använda dokument. Varje dag använder miljoner människor och tusentals företag Nuances beprövade applikationer. För mer information, se www.nuance.com.

Nuance och Nuance logotyp är varumärken eller registrerade varumärken för Nuance Communications eller dess partners i USA och/ eller andra länder. Alla varumärken som nämns i texten tillhör sina respektive ägare.