Nuder inleder måndagens kongress

Pressmeddelande   •   Okt 31, 2005 08:50 CET

Efter att ha pågått till sent på söndagskvällen fortsätter kongressen på måndagsmorgonen klockan 9. Förste talare är finansminister Pär Nuder.

Han inleder med sitt anförande, dagens behandling av de frågor som går under rubriken ”Full sysselsättning”.

Sedan väntas följa beslut om bland annat arbetsmarknadspolitik och arbetslöshetsförsäkring. Debatten om dessa frågor ägde rum under söndagskvällen.

Föredragande under måndagen är också LO-ordföranden Wanja Lundby-Wedin och riksdagsgruppens ordförande Britt Bohlin Olsson.

Efter lunch är avsikten att välja partiordförande, partisekreterare och ytterligare fem ledamöter i verkställande utskottet.

Framåt kvällen planeras behandling av ekonomisk politik och skattefrågor. Också här är Pär Nuder partistyrelsens föredragande tillsammans med kommunalrådet Lena Micko från Linköping.

Kvällen är vikt för näringspolitik, skola, högskola, forskning, infrastruktur, regionalpolitik, kultur och mediepolitik. Partistyrelsens föredragande är statsråden Ulrica Messing, Thomas Östros, Ibrahim Baylan, Leif Pagrotsky och Ann-Christin Nykvist, kommunalråden Heléne Fritzon från Kristanstad samt riksdagsledamöterna Inger Lundberg från Örebro och Marie Granlund från Malmö.

Enligt tidskalkylen i arbetsordningen pågår kongressen under måndagen till midnatt.

Kongressen kan kontinuerligt följas på www.sap.se och under en stor del av dagen på SVT 24 och SVT 2.

Kongressens pressjour, 08-24 76 25
Manuel Ferrer, presschef, 070-666 02 59