Skyscanner

Nuit Blanche – konst efter mörkrets inbrott

Pressmeddelande   •   Sep 28, 2010 09:05 CEST

Skyscanner tipsar om Nuit Blanche-evenemang världen runt

STOCKHOLM, Sverige – Nuit Blanche har under de senaste åren blivit ett känt begrepp inom den internationella konstvärlden och det franska namnet, som ungefär betyder ”natten då man inte går och lägger sig”, står för konstevenemang som hålls efter mörkrets inbrott – vanligtvis fram till midnatt och oftast under oktober månad. Över 120 städer världen runt arrangerar Nuit Blanche varje år - med ljusinstallationer, utställningar och uppträdanden – och lockar mängder av besökare. Flygsökmotorn för billiga flyg Skyscanner.se tipsar om hur du kan lysa upp höstmörkret med några av de bästa evenemangen.

Nuit Blanche i New York

I år arrangerar The Big Apple evenemanget för första gången och konstälskare bör inte missa den påkostade kulturfestivalen, som har döpts till Bring to Light och är en hyllning till ljusets magi. Flyg till New York och ströva omkring bland gallerier, museum och kulturella institutioner på kvällen den 2 oktober och se hur ljusinstallationer av olika slag lyser upp stadsbilden. En speciell upplevelse.

Nuit Blanche i Paris

Om resvägen till New York känns för lång, kan ett flyg till Paris snabbt ta dig till den franska huvudstadens Nuit Blanche. Paris skönhet är en konst i sig; bara att promenera längs floden Seine eller att ströva omkring i gränderna runt Montmartre är en lisa för själen. Men den 2 oktober bjuder man även på en mängd av olika slags visuell konst - som video-, skulptur- och performancekonst och installationer - i de östra, västra och centrala delarna av staden.

Nuit Blanche i Köpenhamn

I Danmark kallas evenemanget för Kulturnatten och i år är det den 18:e gången som Köpenhamn arrangerar Nuit Blanche, som är stadens största årliga event. Den 15 oktober finns det över 500 punkter på det välfyllda programmet och museer, kulturinstitutioner, gallerier och kyrkor öppnar sina dörrar för konstälskare från hela världen. Flyg till Köpenhamn och delta i festligheterna.

”Konst är till för att erbjuda betraktarna möjligheten att få se världen i ett annat ljus”, sa Fredrik Vretman. Nuit Blanche-evenemangen, och framförallt dess ljusinstallationer, ger besökarna möjligheten till just detta. Så låt dig inspireras!

Och skulle Paris, Köpenhamn eller New York inte locka, så arrangeras Nuit Blanche även i städer som t.ex. Bryssel och Toronto den 2 oktober, i Halifax, Kanada den 16 oktober och Montreal, Kanada den 26 februari 2011. I Berlin, Tokyo, Amsterdam, Riga och Madrid har Nuit Blanche redan hållits i år men kommer återigen att arrangeras under 2011.

Om Skyscanner:

Skyscanner är en flygsökmotor som söker igenom hundratals flygbolag och resebyråer för att hitta de absolut bästa tillgängliga flygpriserna i världen. Använd vårt smarta verktyg för att hitta de billigaste dagarna att flyga på och de billigaste destinationerna att flyga till.

Presskontakt:

Kristin Andersson