Nigabs pressrum

NVY Passion Fruit – mousserande vin med passionsfrukt

Pressmeddelande   •   Jul 01, 2013 13:28 CEST

NVY Passion Fruit är ett smaksatt vin från det anrika chilenska vinföretaget Viña Valdivieso. Företaget har nått världsrykte tack vare sina förstklassiga mousserande vita viner. NVY Passion Fruit är baserat på ett vin av Chardonnay och Pinot Noir som sedan smaksatts med färsk passionsfruktsjuice.

Det finns en lång och lyxig tradition att komponera drinkar med en bas av mousserande viner som smaksätts med olika fruktjuicer. Åtskilliga har blivit världsberömda som Kir, Bellini, Bucks Fizz och många andra. Att smaksätta viner är ingen modern företeelse. Vår egen glögg är ett exempel där kryddor och juicer från frukt och bär ger vinet en ny dimension. I dag har smaksättning av viner utvecklats till en industri där många produkter blivit storsäljare världen över. Det finns många lyckade exempel där vinets egen karaktär och smak harmonierar på ett förträffligt sätt med en försiktig tillsats av exempelvis fruktjuice. Ett sådant är det chilenska mousserande vinet NVY Passion Fruit från Viña Valdivieso.

Alberto Valdivieso var en chilensk aristokrat som levde i sus och dus i det mondäna Paris under 1870-talet. Där fick han smak på livets goda – inte minst champagne. När han återvände till Santiago slog det honom att man borde kunna tillverka en lika god dryck i Chile. Tanken förändrade hans liv. I dag 130 år senare räknas Viña Valdivieso till ett av de allra främsta chilenska vinerierna - i synnerhet när det gäller mousserande viner.

Till NVY Passion Fruit används en Valdivieso Brut som är det torraste av Valdeviesos mousserande viner. Tillverkningen sker enligt den klassiska charmatmetoden. Det vill säga att det ursprungliga vinet får jäsa en andra gång i en trycktank av rostfritt stål där det blandas med jäst och socker. Till musten används 60 % chardonnay, tillsammans med 40 % pinot noir. Druvorna har odlats både i egna vingårdar och av kontrakterade vinbönder i Lontue i Central Valley. Före buteljeringen tillsätts ofiltrerad färskpressad passionsfruktsjuice. Innan flaskan öppnas är det viktigt att vända den upp och ner en gång så att den naturliga fruktsaften blandas med vinet.

Smakprofil
NVY Passion Fruit har en intensivt ljust gul och lätt orange färg med en liten vacker skumbildning. Smaken är mycket koncentrerad, fylld av exotiska frukter med en behaglig och tydlig smak av passionsfrukt. Sötman är elegant, utan att vara påträngande, eftersmaken är mild och rund med en balanserad syra. NVY Passion Fruit bör serveras väl kyld, 2–4 grader.

Visste du att
Alberto Valdivieso grundade sin vingård utanför Santiago 1879, han döpte gården till Santa Elena efter sin hustru.
Den första egna ”champagnen” lanserades 1887 och blev en stor succé.
I dag har Valdevieso över 200 hektar egna vinodlingar.
Sedan 1990-talet har Viña Valdivieso etablerat sig som en av de allra största och viktigaste producenterna i den chilenska vinindustrin.
Innan du serverar en NVY Passion Fruit bör du vända flaskan försiktigt upp och ner så att den naturliga fruktsaften och fruktpartiklarna blandas ordentligt med vinet.

För vem
NVY Passion Fruit är en sofistikerad vindrink. Perfekt som en lite bättre och annorlunda välkomstdrink, eller som svalkande sommardrink till trädgårdsfesterna. Den är också alldeles utmärkt till kalla desserter, glass och fruktsallader. Eller till lite lättare förrätter som klarar en hög fruktsötma och syrlighet, till exempel sallader och lättare skaldjur.

Nr 77929 NVY Passion Fruit 79 kr
Säljstart 2013-07-01

Fakta om producenten
Viña Valdivieso grundades 1879, av Alberto Valdivieso som ville ta konsten att tillverka champagne till Chile. Fortfarande är mousserande viner den största produkten och det som företaget är mest känt för. Viña Valdivieso ägs idag av familjeföretaget Mitjans, som är Chiles främsta tillverkare av likörer och buteljerare av importerad sprit, som rom med mera. Vinerna görs på vineriet i Lontue, Curico, under ledning av vinmakaren Brett Jackson från Nya Zeeland. Den totala produktionen ligger på cirka fyra miljoner liter vin om året.

För mer information:

Karl Bengtsson
Product Manager Wine
karl@nigab.se

Nigab är en av de största leverantörerna av vin och sprit till den svenska marknaden samt inom nordisk Duty Free/Travel Retail. Nigab grundades 1983 och har två kontor, i Stockholm och Göteborg med totalt 25 medarbetare. Med en stark försäljnings- och marknadsorganisation distribuerar Nigab många välkända vin- och spritprodukter. Nigab hör till Hans Just Group A/S som har väl etablerade företag i vin- och spritbranschen i samtliga nordiska länder.