Epson Sverige

Ny 17-tumsskrivare uppnår 98 % PANTONE -täckning

Pressmeddelande   •   Sep 21, 2010 09:14 CEST

Epson® lanserar Stylus Pro 4900 – en kompakt, 17-tums produktionsskrivare som sätter upp nya standarder för fotomarknaden. Denna skrivare som ger bästa utskriftskvalitet för kommersiella foton och konstreproduktioner uppvisar enastående färgbeständighet och exakt färgmatchning, och kan reproducera 98 % av alla PANTONE®1-färger. Den höga automatiseringsnivån och den robusta mekanismen gör Epson Stylus Pro 4900 till en mycket produktiv arbetshäst för det lilla kontoret eller ateljén.

Att skapa enastående foton och konstbilder är enkelt med Epson Stylus Pro 4900 tack vare marknadens bredaste färgskala. Färgerna på utskriften är exakt identiska med originalbildens, till och med när de reproduceras på en mängd olika media.

Varje utskrift har en professionell yta med exakt och konsekvent färgåtergivning. Detta tack vare skrivarens förstklassiga färgmatchningsförmåga, i kombination med Epsons 11-färgers UltraChrome HDR-bläckuppsättning och avancerade TFP-skrivarhuvud för överlägsen punktkvalitet. Dessa bläck och tekniker är identiska med de som används i Epsons produktionsskrivare för större format upp till 44 tum.

Epson Stylus Pro 4900 representerar en stor produktivitetshöjning, med en produktionshastighet på 46 m2/timme och minimala underhållskrav. Det frontmatade pappersfacket med hög kapacitet gör pappersinmatning enkelt, och det automatiska pappersbytet innebär att ingen tid slösas på byten mellan lösark och rullpapper. Skrivaren växlar också automatiskt mellan bläck för foto och matt svart, med båda installerade för att slippa avbryta tryckningen. Allt bläck levereras i högkapacitetspatroner för färre byten och större prisvärdhet.

Marco Van Niekerk, produktansvarig för storformatsskrivare på Epson Europe, säger: "Epson Stylus Pro 4900 ger fotografer en enastående flexibilitet och presterar utskrifter som överträffar labbkvalitet på en stor mängd media upp till 1,5 mm tjocka sådana, inklusive tjock matt kartong för foto eller presentationer, kanvas och konstpapper. Användarna kan välja den pappersbana som bäst motsvarar deras behov från ett urval av kassetter, topp-, front-, ark- eller rullmatning".

• Nyckelegenskaper översikt

•

• Automatisk växling mellan lösark och rullpapper
  •
  • Automatisk växling mellan foto och matt svart, vilka är förinstallerade
  •  Energieffektiviteten hos Epson Stylus Pro 4900, som är ENERGY STAR-kvalificerad, gör att användarna kan spara pengar, värna om miljön och hålla nere energiförbrukningen.
  •

Den visas vid Photokina i Köln, Tyskland, från 21 september 2010, och finnas på marknaden från 1 oktober 2010.

• 11-färgers UltraChrome HDR-bläckuppsättning
    • 98 % PANTONE-täckning
    • Driftsäkert avancerat TFP-skrivarhuvud
    • Utskriftshastighet på 46 m² per timme
    •
    • Frontmatat pappersfack med hög kapacitet
    •
    • Högkapacitetspatroner på 200 ml.
    • SpectroProofer (tillval)

• ENERGY STAR-kvalificerad
  •
  • Val av pappersbana - kassett, topp-, front-, ark- eller rullmatning