Film at Sea Nordic AB

Ny aktör skapar konkurrens om leverans av spelflm till svenska sjömän på fartyg

Pressmeddelande   •   Sep 30, 2010 09:43 CEST

Nystartade Film at Sea Nordic AB kommer från november 2010 att leverera spelfilm till svenska handelsfartyg och tar emot beställningar omgående. Därmed uppstår konkurrens då det tidigare har varit en aktör, statliga Sjöfartsverket,  som har levererat spelfilm till yrkesarbetande ombord.

-          Tanken är att erbjuda kvalitet till ett attraktivt pris och samtidigt öka möjligheten för sjöfolk att vara delaktiga i urvalet, säger Ann Nordström på Film at Sea Nordic AB.

Tjänsten innebär distribution av 6 spelfilmer i månaden på dvd. Priset varierar beroende på hur många som arbetar ombord. Det kommer att vara möjligt att delta med synpunkter på filmurvalet via en facebookgrupp och via en blogg. Samtidigt lanseras en ny kortfilmstävling, Sjö kort, som är öppen för aktivt seglande och studenter på maritima utbildningar.

-          En viktig konkurrensfördel för Film At Sea är möjligheten till en omfattande och effektiv filmbevakning. Priserna pressas tack vare sidoverksamhet, säger Ann Nordström.

Grundaren till Film at Sea Nordic AB, Ann Nordström, kommer närmast från Sjömansservice, Sjöfartsverket och har tidigare i 17 år arbetat på HKF, Handelsflottans kultur och fritidsråd.

-          Det är spännande och roligt att starta eget. Omlokaliseringen från Stockholm till Norrköping gjorde att jag insåg att det nu finns en intressant affärsmöjlighet. Målet är att leverera prisvärd kvalitet och vara öppen för önskemål från kunderna.

Film at Sea Nordic AB distribuerar spelfilm på dvd till den svenska handelsflottan.
Distributionen sker månadsvis till anslutna fartyg via rederier i Sverige.