Streamio Networks AB

Pressmeddelande   •   Feb 08, 2007 14:58 CET

2007-02-08

Ny allians på streaming-marknaden

EPiServer AB, Nordens ledande leverantör av system för webbpublicering, väljer Streamio Networks AB som allianspartner för streaming av film över Internet. Samarbetet innebär att över två tusen webbplatser som administreras med EPiServer i ett slag får tillgång till Streamio-verktyget för att administrera och publicera rörligt material.

- Vi har sökt ett verktyg som gör det enkelt för våra användare att visa film på webbplatser och i intranät. Streamio är det vi letade efter, ett lättanvänt verktyg med modern teknik och hög kvalitet, säger Mikael Runhem, EPiServers ABs grundare och VD.

Samarbetet innebär att Streamio-verktyget integreras i EPiServer. Webbadministratörer som arbetar med EPiServer kan därmed publicera film och göra den tillgänglig över Internet. Filmerna visas med streaming-teknik i Flash-formatet, vilket är den senaste, och snabbast växande tekniken för distribution av film över Internet.

- Det här är ett betydelsefullt steg för oss. Nu når vi snabbt ut med vårt verktyg till en stor och viktig användargrupp, säger Christoffer Dahl, VD och en av Streamios grundare.

Fakta om Streamio

Streamio är ett webbaserat verktyg för publicering och administration av film över Internet. Streamios lättanvända användargränssnitt möjliggör snabb och enkel publicering. Streamio omfattar även streaming-servrar av modell Flash Media Server, vilket är en kraftfull teknik för distribution av rörligt material över Internet.

Streamio Networks AB grundades 2006. På kort tid har Streamio-verktyget visat sig uppfylla de behov som en växande marknad efterfrågar; ett snabbt, enkelt och kostnadseffektivt verktyg för att visa film över Internet. Antalet Streamio-användare växer snabbt och är nu uppe i ett hundratal, bland andra SAS Sverige, Röda Korset, IDG, Svenska kyrkan, Svenskt Näringsliv och Skistar. Mer information på www.streamio.se.

Kontaktpersoner:
Christoffer Dahl, grundare och VD, 070-730 83 42
Mats Brolin, grundare och vVD, 070-626 00 11
Joakim Rosenqvist, Marknadschef, 070-269 23 02

Fakta om EPiServer

EPiServer är Nordens mest sålda plattform för innehållshantering av webbplatser (så kallad Content Management System, CMS). Fler än 2 500 webbplatser runt om i världen är baserade på EPiServer. Totalt handlar det om mer än 40 000 användare på över 1 400 företag och organisationer, till exempel mobiloperatörer, flygbolag, banker, kommuner och ideella organisationer. Flera av EPiServers moduler och funktioner är utvecklade av fristående företag som slutit partnerskap med EPiServer.
EPiServer AB grundades 1994 och har idag kunder på alla kontinenter och kontor i Sverige, Danmark, Norge och Storbritannien. Företaget är certifierad guldpartner till Microsoft och har fått högsta betyg av Dun & Bradstreet sedan 2000. Mer information på www.episerver.se.