FORES

Ny antologi från FORES - Förorterna behöver mer än sänkta skatter

Pressmeddelande   •   Jul 05, 2012 08:30 CEST

Regeringens främsta åtgärd för att minska utanförskapet i så kallade problemområden är att införa geografiskt avgränsade skattesänkningar, också kända som nystartszoner. I FORES antologi “Från utsatt till utmärkt område- bortom ekonomiska frizoner” konstaterar åtta forskare att nystartszoner inte är tillräckligt för att lyfta områdena. De föreslår allt från arbetsmarknadsreformer till stadsplanering. Många av förslagen som föreslås ligger på riksnivå, med en rad även för kommunerna.

- Det är olyckligt om debatten utformas som att valet står mellan att införa ekonomiska frizoner eller inte göra någonting, säger redaktör Andreas Bergh som levererar en rad alternativ för att vända utvecklingen: Öka incitamenten för arbete genom att strukturera om försörjningsstödet, utnyttja möjligheten att förstärka skolpengen med en socioekonomisk pott, göra det möjligt för arbetslösa ungdomar att låna pengar till körkort och utlokalisera statliga verk och myndigheter för att skapa nya kontaktytor.

Antologiförfattarna angriper problemet utifrån skilda akademiska utgångspunkter och deras förslag pekar ibland i olika riktningar. Det blir tydligt att det krävs breda insatser, utöver skattesänkningar, för att komma till rätta med ohälsa, arbetslöshet, låga utbildningsnivåer och relativ fattigdom.

- Politikerna får inte vänta till några månader före valet 2014 med debatten om hur vi ska kunna lyfta utanförskapsområdena. Konkreta förslag måste komma på mycket bredare nivå om allt från skola till stadsplanering, företagsamhet och arbetsmarknad. Paketet måste vara starkt nog att bryta negativa spiraler och börja lyfta områdena ur segregation och fattigdom, säger FORES VD Martin Ådahl.

- Där är denna antologi med alla dess idéer och debatter ett startskott för alla engagerade personer att ösa ur. Den kommer komplettera och utmana den utredning om nystartzoner som kommer till hösten, säger Ådahl.

Boken lanseras vid ett seminarium i Almedalen torsdagen den 5 juli. Rapporten finns också att ladda ner eller beställa från www.fores.se.

Plats: Nowa kommunikations trädgård, bakom Clarion Hotell Wisby, Kronstallgränd
Tid: Torsdag 5 juli 2012, kl 11.00-12.00
Medverkande: Redaktör Andreas Bergh, docent och välfärdsforskare, IFN och Nationalekonomiska institutionen i Lund och Ratio
Christer Sjödin, utredare för utredningen om nystartszoner
Eskil Wadensjö, professor, SOFI, Stockholms universitet
Evelina Wahlqvist, kreativitetsforskare och ekonomgeograf, Handelshögskolan Göteborgs universitet.
Moderator: Martin Ådahl, chef FORES.

Kontaktpersoner:
Karin Zelano, FORES
karin.zelano@fores.se

Andreas Bergström (vice VD)
andreas.bergstrom@fores.se