Charity Tree Foundation

Ny auktionsform förbättrar privatekonomin

Pressmeddelande   •   Aug 08, 2012 07:53 CEST

Den stora skillnaden med den här typen av byteshandel och traditionell är att det i den traditionella byteshandeln bjuds en sak mot en annan. I en bytesauktion byts föremål och tjänster istället i flera led. I slutändan kan exempelvis en burk honung ha bytts mot en ny gräsklippare eller kanske till och med en weekendresa till Paris.

Genom att delta i en bytesauktion kan privatpersoner spara mycket pengar och tid. Istället för att behöva spendera tid för att sälja sina oönskade saker eller hitta ett fungerande direktbyte kan personen istället närvara vid en bytesauktion. Genom bytesauktionen ges privatpersonen möjlighet att byta till sig ett önskvärt objekt eller tjänst utan att behöva lägga pengar emellan och utan att aktivt behöva hitta en person att utföra ett direkt byte.

– Tänk om människor kunde förstå att byteshandel kan handla om så mycket mer än barns byte av samlarbilder eller bytet av en grannes surdegslimpa mot en annan grannes burk med honung, säger Mats Goldberg som tagit fram konceptet och håller i dessa bytesauktioner.

Även företagare har mycket att vinna på byteshandel. Ökat kassaflöde, fler kunder och möjligheter till fler marknadsföringskanaler är bara några få exempel.

– Begreppet byteshandel är ganska ovanligt i affärsvärlden i Sverige idag och förhoppningen är att dessa bytesauktioner och den bok som jag skriver på i ämnet ska få människor att öppna ögonen för de möjligheter som byteshandel innebär, fortsätter Mats.

FAKTA BYTESHANDEL:

Den organiserade byteshandeln i världen omsätter drygt 12 miljarder per år och bara i USA är över 350000 företag involverade i så kallade bytesnätverk medan den officiella siffran i Sverige endast uppgår till ca 150 stycken företag.

NÄSTA BYTESAUKTION:

Folkets Hus i Säter, lördagen den 18/8 med start klockan 10:00.

Läs mer om hur det går till på en bytesauktion på http://bit.ly/bytesauktion

För mer information kontakta Mats Goldberg, föreläsare och svensk byteshandelsexpert himself@matsgoldberg.com, 0709-504047.