Hörselskadades Riksförbund

Ny befrielserörelse erbjuder ljudpaus mitt på Centralen

Pressmeddelande   •   Jan 20, 2010 08:47 CET

I morgon, torsdag, kan den som vill ta en ljudpaus mitt i larmet och stressen på Centralstationen i Stockholm. Erbjudandet kommer från “Befria samtalet” – en ny befrielserörelse för bättre ljudmiljö.

Samma dag släpps en ny larmrapport om ljudmiljön i samhället.
Vardagen i det moderna samhället är full av oväsen. Oväsen som inte skadar hörseln, men som stör oss och påverkar vår livskvalitet. Därför startar Hörselskadades Riksförbund (HRF) nu ”Befria samtalet” – en kampanj mot dålig ljudmiljö, för ett samtalsvänligt Sverige.

Och vi startar mitt i hjärtat av den bullrande storstaden, på Stockholms Central. Där skapar vi ett ljuddämpat rum, där den som vill kan ta en ljudpaus när som helst under hela torsdagen (kl 6–20).

Men vi bjuder på oväsen också. Vi har tagit fram en ”ljudmiljösimulator” där det går att lyssna på hur det låter i olika typer av lokaler före och efter akustik­förbättringar. På plats finns ljudmiljöexperter som svarar på frågor och tipsar om hur man kan skapa bra ljudmiljö på jobbet, hemma eller någon annanstans.
På torsdagen släpps dessutom HRFs rapport om hur svenska folket upplever ljudmiljön i samhället. Kom till vårt ljuddämpade rum på Centralen, så berättar vi gärna mer om våra undersökningar.

För mer information:
Ingvild Falkenhaug, informationschef, tel 070-536 22 43, ingvild.falkenhaug@hrf.se