Blue Publishing

Ny blogg om socker och sötma

Pressmeddelande   •   Jan 13, 2010 21:18 CET

"I höstas utsatte jag familjen för en provsmakning. Vi beställde en förpackning med tabletter av frystorkade mirakelfruktsbär. Mirakelfrukten, the miracle fruit, har en nästan magisk egenskap: efter att ha utsatt tungan och smaklökarna för fruktköttet eller den upplösta tabletten svarar den med att tolka så gott som alla smaker som sött. Det är en märklig känsla att bita i en citron och känna smaken av sötma. Effekten håller i sig ett par timmar."

Detta är bokstavligt talat ett smakprov ur Johan Frisks nya blogg om socker och sötningsmedel.

Adressen är www.sötsug.se

– Bloggen handlar om sötsug, en reportagebok, skriver Johan Frisk.

– Just nu skriver jag på boken. I mars ska den ges ut på förlaget Blue Publishing. Titeln är Sötsug - om drogen som erövrade världen. Boken spänner över områden som historia, biokemi, hälsa, politik, lobbyism och marknadsföring.

Sötsug har blivit en av människans starkaste drifter. I sötsugets spår har slavhandeln blomstrat och enorma rikedomar skapats. I dag sägs sötsuget vara orsak till en världsomfattande fetmaepidemi.

Idag konsumerar vi 40 kg socker per person och år. Till det kan läggas sötningsmedlen, som av många också anses vara hälsovådliga. Sötman finns överallt. Inte bara i godis, läsk och kakor, utan även i våra vanligaste livsmedel, från färdigrätter till pulversoppor.  Och den har många namn: Dextros, glukossirap, majssirap, polydextros, sorbitol, erytrol, isoglykos, för att nämna några.

Vissa kallar sötsuget för en drog och hävdar att den skapar ett beroende. Inte underligt att livsmedelsföretagen fortsätter att satsa på att utveckla nya varianter av socker och sötningsmedel.

Blue Publishing är ett helt fristående bokförlag med dokumentär inriktning. Vi ger ut reportage- och debattböcker, dokumentärromaner och facklitteratur om media.