DEXT & Fotosidan Akademi

Ny bok: Bättre bilder / Fotoskolan 2

Pressmeddelande   •   Apr 08, 2013 11:43 CEST

När vet man att man har tagit en bra bild? I sin nya fotohandbok, "Bättre bilder / Fotoskolan 2", besvarar författaren och fotografen Viktor Sundberg själv frågan så här:

– Yes! Där satt den. Ljuset var magiskt, motivet fantastiskt och kompositionen perfekt. Bilden såg bra ut redan på kamerans display och det kändes pirrigt i hela kroppen.

Men för att den där eftersträvansvärda känslan ska infinna sig måste fotografen ha en ganska komplex blandning av kunskaper i kamerateknik, exponering, ljus och komposition. Mest givande blir fotograferingen om fotografen dessutom lyckas bygga bilderna på sina egna känslor och sitt eget bildseende.

– Det är sådan kunskap och sådana erfarenheter jag vill förmedla, säger Viktor, som bland annat verkar som kursledare för Canons fotoskola och i egna natufotokurser.

I sin förra bok, "Bättre bilder / Fotoskolan 1", visade Viktor hur man med rätt kamerateknik kan ta kommandot över exponeringen, och på så sätt lära sig utnyttja hela den tekniska potentialen i sitt fotograferande. Den nya boken tar vid där den förra slutade.

– Nu får läsaren lära sig att hantera ljuset, motiven, kompositionen, budskapen och känslorna – det där som inte kan ställas in med knapparna utan istället bestäms av fotografens egen kreativitet, säger Viktor.

I bokens första kapitel visar Viktor hur man som fotograf kan lära sig utnyttja ljusets egenskaper. I de följande kapitlen får läsaren en grundläggande kunskap om de klassiska kompositionsknepen. I de avslutande kapitlen hjälper sedan Viktor läsaren att knyta ihop lärdomarna till ett eget, personligt bildspråk som utgår från känslorna.

Varje kapitel avslutas med ett antal övningar, där läsaren får omsätta sina kunskaper i praktiken.

– Det spelar ingen roll vilken nivån läsaren befinner sig på, hon eller han har alla möjligheter att öka chanserna till kanonbilder genom att bli en mer medveten fotograf. Med mina böcker vill jag ge läsaren en bra grund att stå på, säger Viktor.

"Bättre bilder / Fotoskolan 2" finns i lager i bokhandeln och hos välsorterade fotohandlare.

Om författaren

Viktor Sundberg är uppdragsfotograf, föredragshållare och fotolärare. Han är kursledare för Canons fotoskola och arrangerar även egna märkesoberoende kurser och workshops inom naturfoto. Viktor har en särskild dragning till motiv i naturen, som också är hans största inspirationskälla. Fotografi är utan tvekan hans största passion. Viktor föddes i Echuca, Australien, och har växt upp i både England och Sverige. Idag bor han med sin familj i Mölnlycke. Läs mer på viktorsundberg.se.

Baksidestext

Varför väcker en viss bild en viss känsla? Varför kan en bild kännas kaotisk, och en annan harmonisk? Och kan en fotograf medvetet påverka hur en bild kommer att tolkas?

I den här boken tar Viktor Sundberg med dig på en inspirerande fotografisk resa genom ett landskap av ljus, komposition och uttryck. I författarens förra bok, Bättre bilder / Fotoskolan 1, fick du lära dig att ta kontrollen över kameran. Nu går resan vidare mot en ny destination: att uttrycka något med dina bilder!

Ska bilden vara lugn eller aggressiv? Ska den utstråla sorg eller glädje? Du får lära dig hur ljusets karaktär påverkar dina motiv. Du får lära dig de enkla men viktiga kompositionsregler som styr bildens känsla och dynamik. Dessutom innehåller boken enkla och roliga övningar. Det gör att du steg för steg lär dig hur du kan använda ljus och komposition för att ge dina bilder de uttryck du strävar efter.

Boken genomsyras av Viktors grundläggande tro på bilden som uttrycksmedel och på dig som fotograf. Fotografi, ljus och uttryck är något som är roligt och som alla kan lära sig!

Korta bokfakta

Utgiven: 2013-03-18 | Språk: Svenska  | ISBN: 9789186841522 | Bandtyp: Häftad | Förlag: DEXT AB | Författare: Viktor Sundberg | Textredaktör: Johan Steensland | Första upplagan | Antal sidor: 128

Filer

Insäljning till bokhandeln: Bästsäljarna

• Ulrika Hedlund, Bästsäljarna – säljare Bohuslän, Värmland, Dalsland, Västergötland, Småland, Halland och Skåne, mobil 070-563 69 63, e-post ulrika@bastsaljarna.se
  • Victor Barthelson, Bästsäljarna – säljare Norrland, Dalarna, Uppland, Södermanland, Östergötland, Gotland och Finland, mobil  073-366 57 28, e-post victor@bastsaljarna.se

Kontakt och insäljning till fotohandeln: DEXT

HME Publishing AB / DEXT ger ut fotohandböcker för den nyfikna nybörjaren och den avancerade användaren. Våra fotografer och författare visar de kreativa möjligheterna och stärker och inspirerar läsaren att utnyttja dem.

'Dexterous': Skillful with one's hands; skillful in some specific thing; agile; flexible; able to move fluidly and gracefully, på svenska fingerfärdig, händig, skicklig.