DEXT

Ny bok -- Bättre bilder/iPhone: Vill du utvecklas som fotograf? Använd din mobilkamera!

Pressmeddelande  •  2012-01-17 11:04 CET

-- Vill du bli en bättre fotograf? Lämna din stora kamera hemma och lär dig istället att ta bra bilder med mobilen, säger Martina Holmberg, fotojournalist och författare till boken Bättre bilder/iPhone.

Att vara en bra fotograf handlar mer om närvaro och känsla än teknik och megapixlar.

-- Ingen annan kamera låter dig utvecklas så snabbt som mobilkameran. Du har ju den alltid med dig. Därför kommer du att lära dig att hitta motiv och se bilder i vardagen. Det är då du som fotograf hittar
upptäckarglädjen och utvecklar din kreativitet, säger Martina.

Martinas bästa tips för hur man övar upp sitt bildseende är att fotografera i vardagen. Det handlar om att se omgivningen med en vaken blick och att förverkliga de bildmöjligheter man snubblar över.

-- Många fotograferar nästan bara under resor och högtider. Det är ju naturligt, men då missar man alla intressanta motiv i vardagen. För livet består ju av ganska få högtider, med en väldig massa vardagar emellan, säger Martina.

I sin bok tipsar Martina om hur man tar vara på de foto- och filmmöjligheter som bjuds. Boken innehåller olika övningar som hjälper läsaren att utveckla sin förmåga att komponera bilder och hantera olika ljusförhållanden.

Martina använder ett stort iPhone-program -- appar -- för att efterbehandla sina bilder och filmer. Hon visar läsaren hur man kan skapa ett personligt uttryck i sina bilder genom att kombinera effekter från flera appar, som Hipstamatic, Lo-Mob och Plastic Bullet, i en och samma bild. I anslutning till varje bild i boken finns dessutom ett recept som visar med vilka appar och effekter bilden har behandlats.

Som yrkesfotograf hade hon dömt ut mobilkameran som ett seriöst fotoverktyg. Men efter att ha lånat en iPhone förändrades hennes inställning.

-- Det var med blandade känslor jag gav mig ut för att ta mina första bilder med en leksak som jag dömt ut. Två dagar och 600 bilder senare hade jag kapitulerat. Jag var såld. Enkelheten i den inbyggda kameran gjorde att jag hittade tillbaka till glädjen som en gång fick mig att börja med fotografi. Min förhoppning är att Bättre bilder/iPhone ska inspirera läsaren att återupptäcka sin omgivning och att ha roligt med sin mobilkamera, säger Martina.

Korta bokfakta

Utgiven: 2012-02-06
| Språk: Svenska
| ISBN: 9789186841089 |
Bandtyp: Flexband | Förlag: HME Publishing AB / DEXT
 | Författare: Martina Holmberg | Första upplagan |
Antal sidor: 128 | Rek. pris: 249 kr (inkl. moms)

Baksidestext

Har du en iPhone? Då har du världens bästa kamera i fickan. Men inte för optikens eller megapixlarnas skull – utan för att du har den med dig. Alltid.

Med din iPhone i fickan behöver du aldrig mer missa Bilden. Just för att en iPhone är så enkel. För att du ställer skärpan blixtsnabbt genom att trycka med fingret på skärmen. För att du kan redigera bilden direkt på skärmen, utan Photoshop. För att du kan använda tusentals spännande appar som kange din bild en helt ny känsla. För att du kan skicka bilden direkt från din iPhone till Facebook eller Flickr eller mormors e-postkonto.

Ingen annan kamera låter dig utvecklas så snabbt. Du har ju den alltid med dig! Därför kommer du att lära dig att hitta motiv och se bilder i vardagen. Det är då du som fotograf hittar upptäckarglädjen och utvecklar din kreativitet.

Därför är iPhone världens bästa kamera!

I den här boken tar fotografen Martina Holmberg med dig på en lättsam kreativ utvecklingsresa. Häng med! Avgång precis nu, på sidan 7.

Om Martina Holmberg

Martina Holmberg är fotograf med bas på Söder i Stockholm. Martina är utbildad vid Nordens Fotoskola och frilansar för en mängd tidskrifter och magasin. Martina har blivit nominerad till Pressens bilds (numera Scanpix) stora fotopris. Vid sidan om sitt frilansande arbetar hon med egna fotografiska projekt. Under 2012 är Martina också aktuell med fotoboken och utställningen Fade to Black, med bilder tagna med en speciell polaroidfilm med samma namn. Läs mer om Martina på www.martinaholmberg.com

Om Bättre bilder

Bättre bilder är en serie handböcker för alla digitalfotografer – från nybörjare till proffs. Böckerna i serien ger inspiration och de smartaste knepen om hur man bäst fångar olika slags motiv och utnyttjar den senaste tekniken.

Bilder och utdrag

Pressbilderna finns i två versioner: webb (sRGB, JPEG) och print (ECI-RGB, TIFF). Vid publicering, ange "© Copyright Martina Holmberg" i nära anslutning till bilden.

• Tobias Hagberg, tobias@hme.se, mobil 070 – 42 42 999 (förläggare, redaktör)
  • Henrik Holmberg, henrik@hme.se, mobil 070 – 669 89 00 (marknad och försäljning)

HME Publishing AB / DEXT ger ut fotohandböcker för den nyfikna nybörjaren och den avancerade användaren. Våra fotografer och författare visar de kreativa möjligheterna och stärker och inspirerar läsaren att utnyttja dem. 'Dexterous': Skillful with one´s hands; skillful in some specific thing; agile; flexible; able to move fluidly and gracefully, på svenska fingerfärdig, händig, skicklig. Läs mer på DEXT.se.

You haven't completed the steps for your Hosted Newsroom