Betydelsefulla Möten 2act

Pressmeddelande   •   Apr 29, 2009 13:48 CEST

BETYDELSEFULLA MÖTEN I IDROTTEN

IDROTTEN GER MER!
Vad sa tränaren när skidlegenden Gunde Svan tog en genväg i träningsspåret? Vem fick simstjärnan Stefan Nystrand att sluta leva på skräpmat? Hur övertygade Wolfgang Pichler Magdalena Forsberg om att hon skulle träna precis som han ville?

Nu kommer boken med över 70 inspirerande berättelser från en av världens viktigaste mötesplatser - idrotten. - Idrottsledarna bidrar starkt till att våra barn och ungdomar lär sig kamratskap, får ett bra självförtroende och lär sig sätta mål i livet. Idrotten ger mer och boken är en hyllning till alla som bidrar inom idrotten, säger Catherina Ronsten, initiativtagare och grundare av Betydelsefulla möten.

Kända som okända, alla Sveriges idrottare delar samma upplevelse, någon har sett dem och gett dem något som de bär med sig hela livet. De betydelsefulla mötena i idrotten är oräkneliga.

I den här boken hittar du över 70 av dem, inklusive intervjuer där också tränarna som det berättas om får chans att kommentera det som deras gamla adepter och föräldrar minns.

- Rakt igenom och mellan alla enskilda berättelser i den här boken löper en stark tråd av samhörighet. På så sätt är egentligen alltsammans en enda berättelse, en berättelse om vad idrott är och alltid borde vara. En positiv oas i samhället där alla är välkomna, där alla får en ärlig chans och där kan lära sig att tro på sig själva. Betydelsefulla möten i idrotten är en unik idrottsbok, säger John Leander redaktör för Betydelsefulla möten i idrotten.

Boken är indelad i följande kapitel: Allt är möjligt, Stolthet, Engagemang, Gemenskap och Förebilder. Förutom alla härliga vardagsidrottare, tränare och föräldrar finns det i boken även en rad framstående idrottare som medverkar med sina betydelsefulla möten t ex. Börje Salming, Gunde Svan, Magdalena Forsberg, Veronica Wagner, Stefan Nystrand, Martin Lidberg, Tina Thörner och Jesper Parnevik.

Betydelsefulla möten i idrotten är en bok fylld med glädje, svett och tårar och där alla på ett eller annat sätt är vinnare. Idrotten ger mer!

Mer information om Betydelsefulla möten i idrotten hittar du via informationsbladet som du enkelt laddar ned här

Pressbilder finns på http://www.betydelsefulla.se/page.aspx?page=183

BETYDELSEFULLA FAKTA
Betydelsefulla möten - bakgrund
Betydelsefulla möten startade år 2000 med en riksomfattande insamlingskampanj av Betydelsefulla lärare. Tre riksomfattande projekt i serien med Betydelsefulla möten har genomförts på riksnivå (skola 2001, vård 2004 och idrott 2007) med mycket stor genomslagskraft och framgång. Betydelsefulla möten har tagit fram en metod och struktur för att på riksnivå samla in spännande vardagsberättelser med fokus på betydelsefulla möten. Möten där människor via en annan person bestämt sig för att ta nya steg i livet. Betydelsefulla möten lyfter fram ögonblick och möten som gjort och gör skillnad. Varje kampanj resulterar i en bok med en samling av betydelsefulla möten-berättelser från hela Sverige. Under 2009 genomför vi tillsammans med Svenskt Näringsliv/Fri Företagsamhet vår fjärde kampanj där vi skall samla på entreprenörers berättelser.

Betydelsefulla möten har ingen koppling till någon religion eller politisk organisation utan vill peka på varje enskild persons möjlighet att själv påverka - både sitt eget och andras liv - på ett positivt sätt. Betydelsefulla möten kännetecknas av riktigt bra berättelser som man snabbt kan förstå och ta till sig. Kort, kärnfullt och gripande! Direkt från vardagen.

På hemsidan www.betydelsefulla.se hittar du mer information.

Tidigare Betydelsefulla möten kampanjer/böcker
Betydelsefulla lärare - en samling berättelser om lust och växtkraft
Betydelsefulla möten i vården - en samling berättelser om sorg och glädje

Just nu pågår insamlingen av
Betydelsefulla möten - Entreprenörer berättar. En riksomfattandekampanj på intiativ av Betydelsefulla möten och Fri Företagsamhet/Svenskt Näringsliv.

Catherina Ronsten
Initiativtagare till Betydelsefulla möten är frilansjournalisten och marknadsekonomen Catherina Ronsten. Catherinas största sportsliga merit är att hon cyklat från Malaga i Spanien till Sverige. En cykeltur som avslutades med Vätternrundan.

John Leander
Frilansjournalisten John Leander har varit redaktör för Betydelsefulla möten i idrotten. En gång drömde han om att göra proffskarriär. Numera sitter han och hejar på sönerna när de tränar.

"Be the change you wish to see in the world"
Mahatma Ghandi

Betydelsefulla möten