Retorikförlaget AB

Ny bok: Ciceros De oratore i nyöversättning

Pressmeddelande   •   Apr 28, 2009 10:01 CEST

Äntligen kommer en av retorikens viktigaste skrifter i ny, komplett svensk översättning. En skrift som är en av de mest interessanta från Ciceros penna: det mognaste och mest djuplodade verk om talekonstens teori och praktik.

De oratore (Om talaren) - vars fullständiga titel är "De oratore ad Quintum fratrem libri tres" (Tre böcker om talaren till(ägnade) brodern Quintus) - har form som en dialog om talekonsten. Vad utmärker den ideala talaren, hur ska orator perfectus (den fulländade talaren) utbilda sig, vad ska han känna till och vad veta? Diskussionen öppnar för reflektioner om talekonstens teori och praktik, som på samma gång beskriver retoriken som ämne såväl som en historisk epok.

Om talaren ägnar sig för den retorikintresserade och -initierade men även för den filosofiskt, politiskt och historiskt intresserade.

För närmare beskrivning av De oratore, Cicero och retoriken hänvisar vi till Birger Berghs inledning i bok I. (Kan laddas ner från förlagets hemsida.)

Översättaren, professor em Birger Bergh, insjuknade och gick bort i april 2008, timmaran efter att ha suttit med de sista ändringarna av översättningen till bok I. Hans gode vän, likaledes professor em., Anders Piltz tog då på sig att slutföra projektet och nu kan vi presentera den kompletta De oratore i tre band.

Anders Piltz skriver i förordet till bok III: "Den 14 april 2008 hade Birger Bergh hunnit ett stycke in i tredje boken av Ciceros De oratore. När han sparade dokumentet i sin dator kl 17.51 den dagen hade han - i paragraf 33 - som sista nedslag skrivit ett semikolon, ett skiljetecken som både bildar avslutning och utlovar fortsättning. Han gick därefter och höll den föreläsning "Om konsten att övertyga" som skulle bli hans sista. En massiv stroke under detta anförande ändade hans liv tre dagar senare.
Det har varit en hederssak och en heder för mig att fullborda och avsluta hans verk."

Läs mer på www.retorikforlaget.se

Ytterligare information: kontakta förlagschef Peter Ström-Søeberg på info@retorikforlaget.se eller 042-679 59