Podium

Ny bok! »De vilsna själarnas gäng« av Mohammad Gerami

Pressmeddelande   •   Feb 24, 2011 09:12 CET

Ny roman om maktkamp mellan invandrade iranier.

Året är 1989 och Ahmad flyttar in på ett vandrarhem i en liten kommun i Norrland. Där bor redan de brokiga medlemmarna i De vilsna själarnas gäng, alla av olika anledningar på flykt från revolutionens Iran. Snart uppstår en konflikt mellan den nyanlända Ahmad och Morad, rikemanssonen som väntar på inresetillstånd till USA. Det blir upptakten till en maktkamp mellan vandrarhemmets invånare som i sin maktlöshet kämpar för att bli herre på täppan i flyktingskapets väntrum.

Mohammad Gerami debuterade på svenska 2006 med »Versläsaren och den levande martyren«. Om den skrev Albin Ekberg Djurberg i BTJ: Människoskildringarna är psykologiskt trovärdiga, språket är enkelt men ledigt och njutbart i sin exakthet.«

»De vilsna själarnas gäng« är Mohammad Geramis tredje roman. Mohammad Gerami är född i Iran och bor numera i Sverige.

Kontakta helena@podium.nu för recensionsexemplar.

Titel: De vilsna själarnas gäng
Författare: Mohammad Gerami
Förlag: Podium Distribution
Cirkapris: 150 kr
Antal sidor: 288
Utgivningsdatum: 2011-02-24
Format: 140 x 216 mm
ISBN: 978-91-7437-089-8

Bokförlaget Podium ger ut böcker på minoritetsspråk och klassiker i nytryck. Podium Distribution hjälper medlemmar i Författarcentrum att ge ut nyskrivna och tidigare utgivna böcker.