Textverk

Ny bok: God journalistik är subjektiv

Pressmeddelande   •   Jan 25, 2010 07:56 CET

I antologin På plats – Reportage från nollnolltalet sammanfattar medlemmarna i Frilansgruppen Textverk det gångna decenniet.

– Boken är ett försök att skildra nollnolltalet genom ett tjugotal reportage. Men den är också ett debattinlägg. Vi vill med våra texter ställa frågor om journalistikens roll i dag och i morgon, säger Mattias Hagberg, medlem i frilansgruppen Textverk.

All god journalistik är subjektiv. Det är utgångspunkten för medlemmarna i Frilansgruppen Textverk.

– Den goda journalistiken bygger på iakttagelser och intryck som filtreras genom en enskild person. Att vara personlig och att ta ställning är därför ingen brist hos journalistiken. Det är en förutsättning. Den som ger sig ut på fältet kommer att hitta mer än hon eller han gav sig ut för att söka, och den som tar sig tid att reflektera och analysera sina upplevelser kommer återberätta dem på ett bättre och mer givande sätt, säger Andreas Karlsson, ordförande i Frilansgruppen textverk.

I tio år har Frilansgruppen Textverks medlemmar bedrivit en kunnig och seriös journalistik på uppdrag av några av landets främsta redaktioner. Den här antologin samlar ett tjugotal reportage från Sverige och övriga världen, alla med en ambition att förmedla känslan av att vara på plats.

På plats innehåller texter av Per Adolfsson, Görrel Espelund, Mattias Hagberg och Andreas Karlsson. Boken är formgiven av Kajsa Bergström.

Första recensionsdag: 16 februari

För recensionsex: info@textverk.se

För mer information kontakta:

Andreas Karlsson, ordförande i Frilansgruppen Textverk

Mail: andreas.karlsson@textverk.se

Mattias Hagberg, medlem i Frilansgruppen Textverk

Mail: mattias.hagberg@textverk.se

Presentation av författarna:

Per Adolfsson är journalist och var 2000 med och startade tidningen Faktum, de hemlösas tidning i Göteborg, och var under många år chefredaktör för tidningen.

Görrel Espelund är journalist och författare. Hon har tidigare skrivit Till mänsklighetens försvar (Juridisk reportagebyrå, 2007) tillsammans med Andreas Karlsson, samt boken Reality Bites – An African Decade(Double Storey 2003).

Mattias Hagberg är journalist och författare. Han har tidigare skrivit böckerna Skräp (Atlas, 2008) ochSläpp fångarna loss (Atlas, 2006).

Andreas Karlsson är journalist och författare. Han har tidigare skrivit Till mänsklighetens försvar (Juridisk reportagebyrå, 2007) tillsammans med Görrel Espelund.