Massolit Förlagsgrupp

Ny bok av Claes Malmberg: Konsten att undvika Nirvana

Pressmeddelande   •   Sep 30, 2008 14:07 CEST

Av: Claes Malmberg och Johan Ohlson

Folkkäre provokatören Claes Malmberg, premiäraktuell i The Producers på Chinateatern, berättar i den här självutlämnande boken om sina med- och motgångar och hur han fann en andlig dimension i livet genom buddhismen.

Vi känner honom som komikern, underhållaren, skådespelaren. Mannen som inte är rädd för att göra bort sig, och som ena dagen kan stå på teaterscenen och spela Molière för att i nästa stund nakenchocka Sverige genom att uppträda i teve endast iförd skor och hatt. Men Claes Malmbergs liv har även en andlig dimension. Sedan tretton år tillbaka är han praktiserande buddhist, och det som en gång började som ett trevande sökande har med tiden vuxit till en tro som radikalt förändrat hans tillvaro och sätt att se på livet.

I Konsten att undvika nirvana samtalar han med sin vän, journalisten och manusförfattaren Johan Ohlson, om sin resa in i buddhismen. En resa som började med en misslyckad meditation framför en knubbig stearin-buddha hemma på vardagsrumsgolvet och som än idag inte nått sitt slut.

Personligt, ärligt och utlämnande berättar han om sitt personliga och andliga liv: om hur det kändes att förlora sin pappa vid bara elva års ålder, hur man kan skola in sina barn på dagis och samtidigt vara hög på kokain, varför han som artist trivs bäst på slak lina och vad som egentligen hände bakom kulisserna i det legendariska tv-programmet Måndagsklubben.

"Den rebelliska sidan jag har härstammar nog från kampen mot min styvfar. Det han gjorde var att försöka kväsa min vilja och mycket i min uppväxt har gått ut på att omgivningen har försökt få mig att bli en "ordentlig" människa. Men det faktum att en människa representerar ondska, som i det här fallet, innebär inte att han är en ond människa, för det är han inte. Det är mer komplext än så...."

Resultatet är en drastisk blandning av högt och lågt, av allvar och humor. Att leva upp till kraven på upphöjd helighet är inte alltid lätt - särskilt inte för en medelålders man i sina bästa år som vant sig vid att tjäna bra med pengar, köra Lexus och fisa i soffan ...

Claes Malmberg är en av våra mest uppskattade och mångsidiga underhållare. Parallellt med den framgångsrika karriären som ståuppkomiker har han som skådespelare medverkat i en lång rad film-, tv- och teaterproduktioner.

Johan Ohlson är journalist, tv-redaktör och manusförfattare - en ytterligheternas man som förutom att ha varit chefredaktör för svenska Playboy och redaktionschef för modemagasinet Elle också arbetat med tv-produktioner som Måndagsklubben och Parlamentet.

• Sidantal: 300

• Inbunden

• Ca pris: 233 kr

• Utkommer: på Ica Bokförlag i september 2008

För mer information- vänligen kontakta:

Karolina Blom, PR- och informationsansvarig Forma Books

Mail: Karolina.blom@formapg.se Telefon: 070-5870213

Ica Bokförlag är en del av Forma Publishing Group AB. I gruppen ingår även B. Wahlströms Bokförlag och Damm Förlag.